Kirken bør have en klar mediestrategi

Kirken er kendt for interne konflikter. Den bør i stedet blive en stemme i værdidebatten, mener medieekspert Lotte Hansen.Kirken har det ligesom Socialdemokratiet, som håber, at når folk står i stemmeboksen, så vil den indre Socialdemokrat titte frem og springe ud gennem blyanten og sætte det rigtige kryds. Men sådan er det ikke mere!
Ordene er rappe og skarpe fra kommunikationsekspert Lotte Hansen, kendt fra Jersild og Spin. Hun var inviteret til at snakke om Kirken og Spin i forbindelse med Danmarks Kirkelige Mediecenters 20-årsjubilæum sidste torsdag. Efter reception og tilbageblik over centrets udvikling fra tv-produktionsselskab til allround reklamebureau, var det direktør Lotte Hansens tur.

Kirken – en loge?

Hun har været rådgiver for flere ministre og flittigt brugt som mediekommentator.
– Mediernes segmentering gør, at mange opfatter kirken som en loge. Den henvender sig ikke til mig, tænker folk. Det er kun når de er såkaldte kuriositetshistorier, hvor der sker noget fjollet i kirken, at det kommer i medierne. Er det sådan I vil have det? provokerede Lotte Hansen.
– Kirken modarbejder sit budskab om næstekærlighed, fortsatte hun. – For det meste er den usynlig, og når man endelig hører om den, er det enten om et menighedsrådsvalg, kun få vil stille op til, eller om ballade mellem kirkens forskellige fløje.

Strategi efterlyses

Men det kan Lotte Hansen nu selv gøre noget ved. Hun er nemlig valgt ind i mediecentrets bestyrelse. Kirken har brug for en samlet mediestrategi, mener hun.
– Hvordan kan kirken få opmærksomhed i en verden med så mange budskaber? Der er en del af paletten som er afsat til kirken, men hvad er det rigtige at sige, og hvem skal sige det?
– Lige nu er der tre temaer om kirken i medierne: Kirken er usynlig – nyhederne handler ofte om tomme kirker. Den er gammeldags og rigid – den er ofte imod noget. Og den er en indforstået loge. Ofte handler det om teologiske detaljer, som almindelige mennesker ikke har en chance for at sætte sig ind i.

Vær moralsk rådgiver

Lotte Hansen gav flere bud på løsninger:
– Kirken skal skelne mellem forkyndelse og kommunikation. Man kan ikke henvise til Bibelens bud i politisk argumentation. Det siger ikke almindelige mennesker noget. Fokusér i stedet for det kristne livs- og menneskesyn, som er baggrund for demokratiet.
– Og hvorfor går kirken ind i de åbninger som allerede er i samfundet? Der er en higen efter moral. Coaching-bevægelsen har kronede dage. Der er brug for en værdipolitik, at nogen tager et socialt ansvar.Og så bør Folkekirken udnytte sin position som samfundsinstitution. Folkekirken har trods alt 4,5 mio. medlemmer sluttede hun.

Ny pris

Danmarks Kirkelige Mediecenter sluttede jubilæet med at overrække den nystiftede DKM Prisen til Y’s Mens Club. Prisen er en nydesignet hjemmeside og rådgivning til, hvordan Y’s Men International kan bruge hjemmesiden i deres verdensomspændende kommunikation.
Y’s Men International er inddelt i otte områder: Afrika, Asien, Canada, Europa, Indien, Latinamerika, Caribien, Oceanien og USA, og den hjemmeside, som organisationen får af DKM, vil henvende sig til alle områder.