Haderslev Domsogn på forkant med sociale medier

Domkirken i Haderslev er ikke blot et markant bygningsværk, men også ramme om et kirkeliv, der går nye veje via de sociale medier.
Domkirken i Haderslev er ikke blot et markant bygningsværk, men også ramme om et kirkeliv, der går nye veje via de sociale medier.

I Haderslev Domsogn har man i flere år brugt de nye sociale medier. Nyeste skud på stammen er Instagram, fortæller sognemedhjælper Henrik Engelbrekt Refshauge.

Haderslev Domsogn bruger flere sociale platforme. Sidste skud på stammen er Instagram, hvor man kan følge aktiviteter og livet i domkirken. Sognemedhjælper Henrik Engelbrekt Refshauge benytter en bred vifte af moderne medier.

-Langt flere danskere er på de sociale medier end på kirkebænken søndag morgen, så derfor er det vigtigt, at vi følger med, dér hvor den almindelige dansker får sin information, siger koordinerende sognemedhjælper Henrik Engelbrekt Refshauge som forklaring på, at sognet gør så meget ud af sociale medier.

Styrket PR-strategi

Domsognet har sider på Facebook med brugernavnet haddom. Dertil er man på google+, på egen YouTubekanal, og nu er så også Instagram kommet til. Måske er sognet det første i Danmark, hvor folkekirken også er synlig her!
Menighedsrådet intensiverede sin PR- strategi, da den nye sognemedhjælper blev ansat i 2011. Siden har man udviklet ny hjemmeside, intranet og kalendersystem, og man har en fast side i Haderslev Ugeavis.
– Det er vigtigt at kunne poste sognets mange arrangementer og levere nyheder, oplevelser og ideer til en dybere, sjovere og forståelig hverdag på de sociale medier.
Ellen Aagaard Petersen, redaktør for folkekirken.dk, mener, at Folkekirken trænger til et løft på kommunikationsområdet, for at kirken stadig skal være til at få øje på og tages alvorligt af danskerne, der længe har orienteret sig andre steder end i lokale kirkeblade og ugeaviser.