Landbrug og Fødevarer provokerer med pisse-annonce

s14_PissegodOrganisationen Landbrug og Fødevarer (tidligere Landbrugsrådet) bruger ualmindeligt groft sprog i en reklame-kampagne for genanvendelse af urin til fremstilling af øl.
Det er et forsøg, man afprøver på Roskilde Festival, hvor deltagernes urin opsamles og genanvendes.
”Det bliver en pissegod Roskilde-festival” hedder det. Og ”frem med gyllesprederen. Vi ved, du har den.”
Udfordringen har spurgt den ansvarlige kommunikationschef, Leif Nielsen, om det er nødvendigt at bruge den slags lokums-sprog.
– Ja, det er det, hvis man skal i kontakt med de mennesker, der kommer på Roskilde festivallen. Det gælder om at skabe blikfang. Der bliver jo drukket en masse øl og urineret en masse. Og mange af dem er meget optaget af jordens økologiske balance. Men det er ikke en gruppe vi ellers har kontakt med. Her forsøger vi at få dem til at tænke over vores budskab.
– Men er det ikke at snobbe ned at bruge vulgære udtryk?
– Nej, vi kommunikerer blot på deres præmisser. Vi taler til folk på den måde, som de taler, og ikke på den måde, vi måske selv taler, forklarer Leif Nielsen fra landmændenes organisation.