’Dronning Ingrid’ er nu hospitalsskib

Jernbanefærgen M/F Dronning Ingrid blev leveret til DSB i 1980 fra Helsingør Skibsværft. Den sejlede på ruten Korsør – Nyborg indtil 1997. Nu hedder færgen ”Africa Mercy” og er et hospitalsskib med base i havnebyen Tamatave på Madagaskars østkyst i perioden fra august 2015 til maj 2016.
Jernbanefærgen M/F Dronning Ingrid blev leveret til DSB i 1980 fra Helsingør Skibsværft. Den sejlede på ruten Korsør – Nyborg indtil 1997. Nu hedder færgen ”Africa Mercy” og er et hospitalsskib med base i havnebyen Tamatave på Madagaskars østkyst i perioden fra august 2015 til maj 2016.

Den tidligere Storebæltsfærge hjælper netop nu nogle af verdens fattigste på Madagaskar. 

Færgen ”Dronning Ingrid” hedder i dag ”Africa Mercy”
og er verdens største ikke-statslige hospitalsskib. Organisationen Mercy Ships samarbejder med piloter fra Mission Aviation Fellowship (MAF) på Madagaskar, hvor skibet har base netop nu.

Hospitalsskibets besætning af læger, tandlæger, sygeplejersker, lærere, ingeniører og landmænd hjælper i nogle af verdens fattigste lande, oplyser Arne Puggaard, der er formand for MAF Danmark.

Gratis lægehjælp

Mercy Ships (MS) er en international humanitær hjælpeorganisation, som bygger på kristne værdier om næstekærlighed. MS mobiliserer mennesker og ressourcer på verdensplan og yder lægehjælp til verdens fattigste. Skibene bringer dermed både håb og helbredelse til hundredtusindvis af mennesker.

Besætningen på hospitalsskibet ”Africa Mercy” omfatter mere end 450 frivillige fra hele verden. De arbejder ulønnet og dækker egne leveomkostninger.
Hospitalet fylder det meste af jernbanedækket med 5 operationsstuer og et intensivt plejeområde med i alt 82 patientsenge.
Mercy Ships behandler de fattige gratis uden hensyn til race, køn eller religion.
Ud over de tusindvis af special-operationer, der tilbydes ombord på skibet, arbejder andre hold fra skibet i de lokale landsbyer med at forbedre befolkningens helbred gennem tandlæge- og lægeklinikker, helbredsundervisning samt hjælp til vand- og sanitetsprojekter, fx gravning af brønde, byggeri, landbrugs- og mikro-projekter.
Det sker bl.a. i samarbejde med MAF.

2.500 patienter på én dag

– På den første dag kom der 2.500 mennesker til Tamatave til undersøgelse! Det siger lidt om det enorme behov for lægehjælp, siger sygeplejerske Mirjam Plomp.
Blandt patienterne var den 6-årige Daniella. Hendes mor, Ranory, bar hende i over en time for at nå frem. Daniella har klumpfod og kan hverken gå eller deltage i aktiviteter på sin skole. Hun bor alene med sin mor, der må arbejde hele dagen med at vaske tøj for at tjene nok til skolepengene. De føler sig meget ensomme, men i dag er de optimistiske.
– For første gang skal vi møde en læge, så jeg håber inderligt, at Daniella kan blive helbredt, siger Ranory.

Når kvinderne er færdigbehandlede efter VVF-operationerne, holdes der en stor fest med sang og dans ombord på Africa Mercy. Alle ombord er med til at gøre dagen festlig. Foto: MAF.
Når kvinderne er færdigbehandlede efter VVF-operationerne, holdes der en stor fest med sang og dans ombord på Africa Mercy. Alle ombord er med til at gøre dagen festlig. Foto: MAF.
Opererer fødselsskader

VVF (Fistula) er en skade, der rammer ca. 2.000 kvinder hvert år i Madagaskar. VVF skyldes svære fødselskomplikationer, hvorved kvinderne kommer til at lide af inkontinens i ekstrem grad.
Mødrene, der ofte er unge under 20 år, må efterfølgende leve med lidelsen resten af deres liv.
Der findes kun 15 kirurger i landet, der er uddannet til at operere denne lidelse. Derfor vil Mercy Ships i den kommende periode både uddanne lægerne og øge antallet af VVF-operationer markant. MAF vil sørge for flytransport for kvinder fra landområderne.
Målet er at kunne behandle 300 til 400 kvinder og efteruddanne 30 – 40 kirurger. Sideløbende etablerer Mercy Ships en klinik til forebyggelse og behandling af VVF.

Tak for samarbejdet

Lederen af MAF Madagaskar, Bert van den Bosch, er taknemmelig for samarbejdet med Mercy Ships. Han siger:
– MAF er en smule mere fokuseret på mission og Mercy Ships på det medicinske arbejde; men jeg kan se, at vi deler visioner, holdninger og kristne værdier.
I et land som Madagaskar med de store afstande ser vi frem til fortsat at hjælpe Mercy Ships med at nå ud til de mere isolerede og fjerntliggende steder. Vi er ivrige efter at bringe patienter fra de steder, hvor vi i forvejen arbejder med vores Medical Safari.
Jeg er meget opmuntret af det arbejde, som Mercy Ships udfører, og jeg takker Gud for den indflydelse, deres aktiviteter har på befolkningens fysiske og åndelige situation, siger
Bert van den Bosch.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Partnerskab hjælper flere

Også den danske leder af Mercy Ships roser samarbejdet:
– Det er nærliggende at kalde MAF og Mercy Ships for komplementære organisationer. Hver på sin måde udfører de et enestående arbejde for at afhjælpe nød og yde livsforvandlende støtte og hjælp.
MAF er med til at skabe forudsætningerne for, at andre kan arbejde – for eksempel Mercy Ships – ved at yde et stort logistisk arbejde, siger Jens Erik Engelbrecht fra Mercy Ships i Danmark.
Samarbejdet mellem MAF og Mercy Ships på Madagaskar er et fint eksempel på dette, da MAF det sidste år har bragt patienter fra fjerne dele af landet til screening og behandling på Africa Mercy, hvor Mercy Ships giver livsforvandlende lægehjælp og andre sundhedsydelser.
I det kommende år er MAF’s og Mercy Ships’ teams på Madagaskar i et ”partnerskab” for at finde de bedste logistiske løsninger for patienttransport, og vi glæder os meget over, at vi også fra Danmark kan medvirke til at ændre livet for nogle af verdens fattigste mennesker.
Tak for al jeres støtte, slutter Jens-Erik Engelbrecht.