Mediehus med vokseværk

5 nye radiostationer, 21 tv-sendetilladelser, internetradio og næste stop: Skandinavien.I en lille, anonym lejlighed på Amagerbrogade i København ligger et mediehus, der sender radio 24 timer i døgnet og arbejder på at blive landsdækkende. De producerer tv, trykker et andagtshæfte i 23.000 eksemplarer og vil lave internetradio. De samarbejder med og ønsker at dække hele Skandinavien. Fremtiden venter. De hedder UCB Danmark, og Udfordringen har været på besøg.
Mediehuset UCB Danmark er på størrelse med en almindelig lejlighed, så pladsen bliver brugt til det yderste. Det er kontorer, teknikrum med mulighed for tv-redigering og lydstudier til radio.
Fra et lille rum på cirka 8 kvadratmeter sendes der herfra kristen radio 24 timer i døgnet til 6 af de større danske byer. Her laves også andagtshæftet ’Et Ord til Dagen’, som sendes til over 16.500 danske abonnenter, 1000 færøske og næsten 5000 norske. Der ligger papirer overalt. Papir, pakker, mapper, teknisk udstyr og – gemt bag søjler af papirer på skrivebordet – midt i det hele sidder Rigmor Mikkelsen trofast og sorterer breve. Her er vist rigeligt at holde styr på, men Per og Kirsten Nielsen, som har stået for UCB Danmark siden opstarten, og deres medarbejdere er friske på mere. Medieproduktionen skal udvides.

”Historiefortællere”

– Vi er historiefortællere. Vi vil fortælle den gode historie om Jesus på en måde, som er relevant. Og med medierne har vi en stor platform, fastslår Per Nielsen.
Det er svært at komme på et medie, som Per og Kirsten ikke har engageret sig i. Med ’Et Ord til Dagen’ er de allerede et landsdækkende medie. Der er ikke et eneste postnummer i Danmark, hvor der ikke er nogen, der modtager ’Et Ord til Dagen’, hvori man kan læse korte, daglige tekstprædikener over bibelvers.
De er netop kommet op på 21 sendetilladelser til lokal-tv i Danmark, selvom tv-produktionen er på lavt blus lige nu pga. de store, økonomiske omkostninger ved at lave tv.
– Men med digitaliseringen kan det være, at det bliver billigere, siger Per. UCB vil meget gerne lave mere tv i fremtiden, også gerne sammen med andre skandinaviske lande.
Internetradio kommer sandsynligvis inden årsskiftet, hvis de kan finde dygtige medarbejdere og finde ud af, hvad det vil koste i musikafgifter. Så regner de til gengæld også med at åbne 3 internetradiostationer på en gang.
Men lige nu handler det især om radio, for UCB Danmark er blevet en døgnradio, og med 5 nye radiostationer er første skridt på vejen mod målet nået: Landsdækning.

24 timers radio

Det travle bord: Imellem pakker og papirer sidder travle, glade folk som Rigmor Mikkelsen og arbejder.

– Vi skal sende radio 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen i hele landet, så uanset hvor man er, og hvornår det er, så kan man høre kristen radio, fortæller Per.
Men hvorfor er det nødvendigt at sende hele tiden?
– Fordi medier skal være tilgængelige. For 25 år siden var radio en bred vifte af programmer med kristne programmer indimellem. Men i dag forventer folk at høre det samme. Og de skal vide, at vi er der hele tiden.
Så fra i år er der dansk produceret kristen radio med musik, prædikener, Israel-nyheder og meget mere 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen i Holbæk, Esbjerg og på Bornholm. Og i Fredensborg og Korsør kommer der døgnradio på alle hverdagene. Samtidig er der stadig radio i hele København morgen-, aften-, -og nattetimerne, hvor UCB har lavet radio i over 10 år.
Men UCB kommer ikke bare og starter noget nyt. De samarbejder med mange af de kristne radiostationer, der allerede eksisterer.
– Vi kommer ikke og overtager noget. Vi fylder ud. Der er for eksempel nogle, der kun sender i weekenden. Det er da synd, når de har al den tid, hvor de kunne sende, siger Per.
Således er f.eks. den nye døgnradio i Holbæk et samarbejde mellem UCB og 2 andre kristne radiostationer, der sender på samme frekvens: ’Den kristne radio’, som er tværkirkelig, og den luthersk-missionske ’LUMI’.
Samarbejdet er vejen frem – ikke bare i Danmark:
– Vores første mål er at blive landsdækkende. Men vi vil gerne dække hele Skandinavien og arbejde sammen med den store talentmasse og de mange dygtige kristne mediefolk, der er i Skandinavien, understreger Per.

Det nytter

– Vi får mange henvendelser. Hver uge ligger der beskeder på e-mail og telefonsvarer, fortæller Per.
Og det er faktisk lidt utroligt, for i radio og tv gør UCB ikke opmærksom på deres adresse og kontaktoplysninger. Det må lyttere, læsere og seere selv finde frem til.
Per og Kirsten opdagede mediernes virkning allerede i starten af 80-erne, da de først begyndte at lave radio:
– Vi sendte kun 2 timer med kristen musik søndag morgen. Pludselig stod der folk i receptionen og spurgte, om vi kunne bede for dem. Jeg tænkte ’hvad sker der her?’ Der havde ikke været nogen forkyndelse, bare musik. Der opdagede vi hvilken utrolig gennemslagskraft, det har!
Senere begyndte de at sende prædikener om natten, og
– Det slog virkelig igennem, fortæller Per.
– Folk ringede og fortalte, hvad det betød. De spurgte, om de kunne snakke med den prædikant, de havde lyttet til.
– Normalt sover folk jo om natten. Og der er som regel en grund til det, hvis de er vågne. Så giver radioen virkelig noget. Vi ved jo, at Guds ord er levende, og når folk har tid til at lytte… Kan der ske meget.
Så Per og Kirsten Nielsen og alle UCB-medarbejderne klør glade på. Medieproduktionen skal udvides!