Unge vil engagere sig på egne betingelser

Hvordan involvere unge i foreninger? Brandtaler duer ikke. De unge vil skrive deres egen historie og selv præge foreningen, fortæller kommunikationsekspert Michael Trinskjær.Foreninger taber medlemmer. De tilbageværende medlemmers gennemsnitsalder stiger. Eneste løsning er at rekruttere nye medlemmer. Og helst unge.

Unge vil fortælle deres egen historie, sagde Michael Trinskjær.

Hvordan gør man det? Det havde mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier inviteret Michael Trinskjær til at give et bud på i forbindelse med et repræsentantskabsmøde i DGI-Huset i Vejle lørdag den 20. marts.
Michael Trinskjær driver PR-bureauet Trinskjær & Co. og er ekstern lektor ved Copenhagen Business School (CBS).

Ingen brandtaler

– Unge er ikke interesserede i fællesskaber, der har alle svarene. De vil ikke høre brandtaler. Skal de være med i en forening, skal den bidrage til deres egen identitetsdannelse. Man vil gerne være en del af historien, påvirke foreningen, være med til at skabe, udføre ideerne og have plads til selv at udvikle svarene, fastslog Michael Trinskjær. Hans analyse stammer fra Center for Ungdomsforskning ved Syddansk Universitet.
Det gamle tjenestebegreb er på retur, tilføjede han:
– Man føler sig ikke forpligtet.
Unge i dag er lige så aktive og engagerede som i gamle dage, pointerede Michael Trinskjær. De er det bare på andre måder.
– Man vil gerne hjælpe andre, men det skal også være sjovt for en selv. Det skal give konkret udbytte.
– De vil skabe deres egen historie. De vil selv være derude i Sydsudan og kæmpe for demokrati. De vil ikke nøjes med at samle penge ind og sende dem ud til andre. De vil gøre en forskel, også selv om den er lille. Og selv om pengene måske kunne være brugt bedre gennem de store hjælpeorganisationer. De vil selv ud og opleve verden. Så har de bagefter noget at fortælle deres venner og familie – og deres børn engang i fremtiden.
Hvilken type foreningsmedlemskab vil de unge så foretrække? Michael Trinskjær henviste til en kortlægning af medlemskabstyper fra Roskilde Universitets Center.

Flere indsamlere

Ved et ”fitness-medlemskab” kommer man, når man har tid og lyst. Og kun for at opfylde et formål – ikke for socialt fællesskab.
”Spejderlederen”, derimod, er stærkt forpligtet, loyal og engagerer sig af sociale årsager.
En tredje gruppe satser på ”konkurrence og organisering”. De ser engagementet i foreningen som et trinbræt til en professionel ansættelse.
En fjerde type er ”indsamleren”. Det er et tidsbegrænset engagement, ofte med meget kort varsel. Sagen er i fokus, ikke fællesskabet.
– Gruppen af ”indsamler-typer” bliver større og større, fortæller Michael Trinskjær. – Derimod kniber det med ”spejderleder-typerne”.