Var Kierkegaard forbandet?

Tudvads roman om Kierkegaard tager afsæt i faderens forestilling om, at der hvilede en forbandelse over ham og hans børn.Indsigt, indlevelse og intense psykologiske skildringer kendetegner Forbandelsen, Peter Tudvads debut som romanforfatter.Forbandelsen er både sprogligt og kompositorisk velskrevet. Forfatteren fører sine læsere ind i det kierkegaardske univers af krinkelkroge og endeløs refleksionssyge og udånder med den kirkerevser, som har sat sine teologiske, filosofiske og litterære spor, som stadig aftegnes tydeligt 200 år efter hans fødsel.

Forbandelsen

Romanen kredser med forskellige indfaldsvinkler om titlen, som betegner den drivkraft og dom, der lå over geniet Søren Aabye Kierkegaard. For lige at vende op og ned på kronologien møder vi først Kierkegaards storebror, Peter, der 10 år efter Sørens død stadig står i skyggen af sin lillebrors geni. Peter er dog både biskop, forfatter og anset prædikant, men formår hverken at frigøre sig fra sin afdøde brors eftermæle endsige hans efterladte journaler, som ad uransagelige veje er havnet hos biskoppen. Således ender han sine dage som detroniseret biskop, der bærer på familiens forbandelse.
Forbandet er familien ifølge faderen, fordi denne engang i sin barndom som fårehyrde på den jyske hede forbandede den Gud, som ikke ville give ham ly for iskold regn og bidende vind.
Det er denne forbandelse, som – igen ifølge faderen – har kostet de fleste af Kierkegaardfamilien livet, således at der kun er Søren og Peter tilbage. Og hvad mere er, Søren er overbevist om, at hans faders spådom vil gå i opfyldelse; han skal dø inden sin 34 års fødselsdag. Derfor drives han af etiske spekulationer, som får ham til at bryde forlovelsen med Regine Olsen, hans livs kærlighed. Samtidig giver det næring til et forfatterskab på tusindvis af sider fyldt af poesi, filosofi, teologi og psykologiske anfægtelser. Og da han overlever profetiens aldersbestemmelse, vier han sit liv til at tjene den Herre, som han nu har forlovet sig til, på trods af eller måske netop på grund af familieforbandelsen.

Medrivende og udfordrende

Romanen er på en og samme tid medrivende og udfordrende. Særligt i det store kapitel om Herskerinden, som naturligvis refererer til Regine, udfolder det psykologiske spil sig så medrivende, at man får lyst til at tage den gode Kierkegaard ved kraven og ryste lidt forståelse ind i hans alt for spekulative hoved. Det er alt andet end pladder-romantik, bestemt ikke sund kost for sarte sjæle, men i meget god tråd med den historiske Kierkegaard, og viser den umådelige viden, som ligger bag forfatterens biografiske digtning.
Med skiftende synsvinkler befinder vi os som læsere ved siden af Søren eller inde i hovedet på ham, snart flytter vi ind i Regines, Peters, Mynsters eller Boesens tanker, og på den måde erfarer vi en verden af modsætninger og udfordringer, som har bevæget en tænker som Kierkegaard til både ord og handling.
Romanen præsenterer på indlevende vis læserne for den fordring, som gør Kierkegaard til en udfordring også for dagens kirke. Kierkegaards strenge, men også oprigtige forståelse af Det Nye Testamente, gjorde Kristus til nådens budbringer, men også forargelsens og efterfølgelsens fordring.
”Kristus er fordring og forbillede, men I grundtvigianere, I reducerer ham til gave og godmodighed, så I kan hygge jer med ham på jeres konventer” (s. 217).

Stadig relevant og påtrængende

På den måde og i mange andre henseender er Kierkegaard derfor stadig relevant og interessant at beskæftige sig med 200 år efter hans død. På hans tid kunne de teologiske diskussioner dog bringe sindene i kog, sætte folk i hobetal i bevægelse og føre til oprigtig selvransagelse. Kierkegaard var ikke forbandet, men lagde så sandelig band på sig selv og det jordiske liv, hvor han bedst kunne identificere sig med Job, blot med den forskel, at velsignelsen først kom i livet hinsides det jordiske.
I dag er hans advarsel om ludende ligegyldig ligestillende religionsudøvelse om muligt endnu mere påtrængende, som den røst, der råber i den ugudelige ørken: Enten – Eller, kold eller varm, ud på de 70.000 fods afgrundsdybe vand, det er tro, efterfølgelse – en kristen bedrift.

Peter Tudvad:
Forbandelsen
492 sider • 350 kr.
Politikens Forlag