Medieorganisation vil gå ind i mission – ikke kun være ’vagthund’

’Fra vagthund til gartner’ var temaet for Familie og Mediers landsmøde. Her ses daglig leder Jarle Haugland.
Foto: Markus Plementas, KPK

Familie og Medier vil arbejde for større enhed i kristent mediearbejde. Samtidig skifter organisationen navn til ’Senter for Tro og Medier’.

På landsmødet sidste fredag vedtog Familie & Medier enstemmigt det nye navn. Samtidig ændres målsætningen, skriver KPK.
– Vi ønsker at gå fra at være vagthund til at blive gartner. Vi vil gøre Jesus synlig i medierne og være en del af missionsopgaven, siger daglig leder Jarle Haugland. Dermed gør han op med den opfattelse, at organisationen kun er imod noget.

– Vi ønsker at ændre mediedialogen, så kristnes tilstedeværelse i medierne kan opfattes positivt, siger han.
Organisationens nye navn, som i sin korte udgave er ’Tro & Medier’, skal understrege den nye målsætning, som blev vedtaget af hovedbestyrelsen i efteråret 2015.

Ikke kræve, men tjene

– Vi ønsker at dreje over fra at kræve til at tjene. Langvarig ændring kommer indefra. Vi ønsker at have en tilgang til medierne, som gør at de reflekterer og forstår substansen af det, vi siger, og tager det med i arbejdet, siger Haugland.

Organisationen ønsker fremover at være et fælles mødested og have en koordinerende rolle i det kristne mediearbejde.

– Enheden må have en forankring i Bibelen som Guds ord, den kristne bekendelse og Lausanne-bevægelsens ståsted, understreger Jarle Haugland. Organisationen nævner Bibelen, de oldkirkelige bekendelser samt Lausanne- og Cape Town-erklæringerne som grundlaget i de nye vedtægter.