Don’t pray hard – pray SMART med Anne Manning

Anne Manning-Pedersen holdt bededags-foredrag på dansk.

Udfordringen holdt også et Bededags-arrangement. Her underviste avisens medarbejder Anne Manning-Pedersen om bøn for over 40 deltagere.

Anne Manning-Pedersen havde valgt at formulere sit emne lidt utraditionelt ”Don’t pray hard – pray SMART!”
Bag den provokerende titel viste der sig at være en gedigen undervisning i bøn. Og Anne holdt sit foredrag på dansk, selv om engelsk er hendes modersmål. Det gjorde hun så fremragende, at de fremmødte spontant klappede efter talen og roste hende både for det sproglige udtryk og for det åndelige indhold.

Efter bibelundervisningen var der bøn i grupper og derefter fri fællesbøn, før de mange frem- mødte hyggede sig med varme hveder.

Let at huske

For at de gode råd i foredraget skulle være nemme at huske, havde Anne knyttet nogle egenskaber til de forskellige bogstaver i ordet S M A R T.

S står for Specifik.

Når vi beder, skal vi ikke bare sige en masse fromme ord. Vi skal bede præcist for det, vi ønsker.

M står for Målrettet

Vi skal heller ikke bede i øst og vest, men bede målrettet, forklarede Anne og underbyggede sine pointer med bibelvers.

A står for Aandelig

For at få sit engelsksprogede foredrag til at passe med danske ord, måtte Anne skrive Åndelig med gammeldags Aa.
Dette punkt handlede om at bede i ånden – enten som tungetale eller ved at lade Helligånden lede os i bøn.

R står for Retfærdig

”En retfærdigs bøn har en mægtig virkende kraft,” kan vi læse i Jakobs brev i Ny Testamente. Hvis vi er uretfærdige og ikke vil afholde os fra synd, vender Gud ryggen til vores bønner.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



T står for Tidløs

Gud står over tid og sted. Han er fra evighed til evighed. Derfor skal vi ikke give op, men tro på et svar – selv om det trækker ud, ligesom i Lukas 18. Gud kan langt bedre end vi se, hvad der ligger forude, og hvad der er bedst for os.