Gave-ged kan være dyr
Det kan koste op til 71 pct. at give en ged til Afrika. Men børnemission sender hele beløbet.
Flere hjælpeorganisationer opfordrer danskere til at købe en ged til fattige i u-landene. Men den indsamlingsform kan være dyr.
Tal fra Folkekirkens Nødhjælp viser, at kampagnen koster 71 procent af det indsamlede beløb. Vanvittigt, siger Skandinavisk Børnemission, der lader hele gaven til indkøb af geder gå til Afrika.
Ifølge Jyllands Posten brugte Folkekirkens Nødhjælp ca. 1,7 mio. kr. på at samle 2,4 mio. kr. ind i 2009. Det svarer til de 71 pct. De foreløbige tal for 2010 har en udgiftsprocent på over 60, skriver avisen.
Til sammenligning lå kampagneomkostninger på gede-projekter hos Dansk Røde Kors og Unicef kun på hhv. 18 og 28 pct. i 2009. Og hos Skandinavisk Børnemission sender man hele beløbet på 200 kr. pr. ged videre til Zambia og Uganda.
– De få reklameomkostninger går ind over organisationens markedsføringsbudget, siger missionsleder Bo Wallenberg.
Hos Folkekirkens Nødhjælp mener man ikke, der er noget odiøst i de høje kampagneomkostninger:
– Det koster noget at komme i kontakt med danskerne, siger kommunikationschef i Folkekirkens Nødhjælp, Mads Klæstrup Kristensen.
I et debatindlæg i flere aviser forsvarer han den store kampagneprocent:
– Mange af dem, der køber geder og andre velgørenhedsgaver i gavekataloget, siger efterfølgende ja til at blive faste bidragsydere hos Folkekirkens Nødhjælp.
– Så udgifterne til Giv en Ged-kampagnen svarer til omkring 30 procent af det samlede beløb, som køberne af gaver donerer til Folkekirkens Nødhjælp over 4-5 år, og altså ikke 71 procent, som artiklen i Jyllands-Posten hævder.
Også Skandinavisk Børnemission får nye givere gennem gedekampagnen. I sidste måned blev der givet 3200 geder. 2100 givere er helt nye.
– 20 pct. af dem har siden tegnet sig for fadderskaber, siger Bo Wallenberg.
En ged i Afrika kan koste mellem 125 og 200 danske kroner. Skandinavisk Børnemission sender konsekvent 200 kr.
– Geden skal jo have noget at spise! siger Wallenberg.