Handicappede børn befriet for jernlænker

Danskstøttet specialskole giver handicappede børn i Somaliland en fremtidI Somaliland holder familier deres handicappede børn i jernlænker bagest i deres hus. En danskstøttet specialskole får dem ud af mørket. Og nu har Danida og EU støttet projektet med 4 mio. kr.

Handicappede børn i Somaliland får mulighed for at gå i skole

I Somaliland er psykisk handicappede børn en skam for familien. De gemmes ofte væk i de mørke hytter. Nogle af dem fikseres med jernlænker. Men et indskolingsprojekt under dansk ledelse får børnene frem i lyset.
I de sidst tre år har hele 411 somaliske børn fået hjælp gennem International Aid Services (IAS). En fjerdedel af mentalt handicappede elever i et indskolingsprojekt kan efter et år begynde i en almindelig skole.
Nu har Danida valgt at støtte et specialuddannelsesprogram i det nordlige Somalia med en million kroner herunder School for Special Needs. En EU bevilling på tre millioner kroner til udslusning af de handicappede er også gået igennem. Og dermed er arbejdet sikret stabilitet, så også de langsigtede mål kan blive nået.
– Ideen er at gøre børnene til en ligeværdig del af familien, udtaler IAS’ daglige leder Torben Madsen.
– Vi ønsker at pode en forståelse for psykisk handicappede ind i det somaliske samfund.
Opvokset i lænker har børnene ikke lært de mest basale færdigheder. Mange kan hverken tale eller spise selv og slet ikke forholde sig til deres jævnaldrende. Børn på syv til otte år opfører sig som småbørn på to. Men i IAS’ indskolingsprojekt har nu 271 drenge og 140 piger lært at tale, spise selv, lege med andre børn og endda at udføre fysisk arbejde. International Aid Services arbejder også i nabolandet Somalia, hvor organisationen driver 10 skoler og et stort antal klinikker. I Sudan støtter IAS 97 grundskoler, 17 børnehaver og fem videregående uddannelser.