Karlas Julekabale

Karlas Kabale foregår i dagene op til jul, og Karla, som har leget lille voksen for både sin far, som drikker lidt for meget, og sin mor, som ikke kan finde tid til hverken børn eller hygge i hverdagstravlheden, beslutter at løbe hjemmefra for at give de voksne en lærestreg.”Karla har en kabale hun skal have til at gå op”, hedder det på bagsiden af Charlotte Sachs Boserups film om 10-årige Karla, der er kommet i handlen, netop som de første bølger af juleindkøb står for døren. Filmen, der vandt den kirkelige Gabriel-pris i år og overraskende slog en sværvægter inden for dansk film, Kunsten at græde i kor, handler da også netop om at få familiekabalen til at gå op, når mor og far er skilt. I modsætning til konkurrenten, der var et tragikomisk drama med vægt på tragedien, lægger Karlas Kabale sig mere i forlængelse af Et Juleeventyr, og det er i blandingen mellem julekalender og socialrealisme, man finder filmens egentlige charme.
Karlas kabale er bestemt indrettet til et yngre publikum og skulle derfor være sikker at finde på ønskesedlen. Filmens centrale historie bliver behandlet godt nok til at underholde voksne med-kiggere, og hovedpersonen Karla med hendes rappe replikker og hendes kamp for julefreden, skal nok blive en favorit blandt jævnaldrende. Desværre formår filmen ikke altid at løfte sig over den gængse Disney-sentimentalitet, og slutningen er lige så forudsigelig, som den er sukkersød.
Anne-Katrine Buch

Karlas Kabale • 88 min. • Nordisk Film