Tilbage til det positive

På en skole i Kolding har man gjort et forsøg med at lære børnene høflighed og venlighed – og både børnene og forældrene har opdaget, at det gør livet sjovere.Eleverne lærer at tale pænt, hjælpe hinanden, gå i seng i ordentlig tid, komme til tiden, spise sund mad, holde bordskik og vaske hænder før måltider.
Det nye er, at forældrene i høj grad bliver inddraget og for eksempel skal lave hjemmeopgaver med deres børn. De øver bl.a. venne-replikker.
Skolens ledere har udviklet et nyt undervisningskoncept kaldet Elefantbogen, der sætter dyder som høflighed og pli på skoleskemaet.

Mens jeg gik i skole, blev de gamle dyder skiftet ud. Efter det såkaldte ungdomsoprør fik vi ikke blot en forvirret 68’er generation med masser af problemer. De kommende årtier blev samfundet mere negativt.
Vi skulle nemlig lære at være kritiske over for alle autoriteter. Det var vi med på, for ingen fortalte os, at et samfund ikke kan fungere uden autoriteter og love.
Vi blev så ustyrlige og brokkende, at flere af vores lærere fik mentale sammenbrud…
Da Ritt Bjerregaard blev undervisningsminister og fik gennemført sin U90-plan, røg kristendommen ud som fælles norm. Dermed var vejen banet for det kaos, som vi i dag oplever i mange folkeskoler.
Nu længes vi tilbage til ”de gamle dyder”. For ingen bryder sig om negative og uforskammede børn. Ved at lære dem at være positive, giver man dem bedre chancer for at klare sig i livet. For ingen gider heller at have medarbejdere eller kolleger, der er negative.
Det er ikke blot børnene, der har brug for at lære at tale og opføre sig ordentligt. Sproget og holdningen blandt mange danskere er blevet grov og egoistisk. Vi har allesammen brug for at vende tilbage til de gode gamle dyder, som bygger på en kristen etik og moral.

Af redaktør Henri Nissen