Efterskoleforstander til Dansk Industri: ’10. klasse er en dundrende succes’

Efterskolernes 10. klasse giver eleverne bedre kompetencer end almindelige skoler, mener Tom Hagedorn.
Efterskolernes 10. klasse giver eleverne bedre kompetencer end almindelige skoler, mener Tom Hagedorn.

DIs forslag om at droppe 10.klasse er helt forfejlet, mener Tom Hagedorn fra Odsherred Efterskole.

– Slip regnearket og kom ud i den virkelige verden! Sådan lyder opfordringen til Dansk Industri fra forstanderen på Odsherreds Efterskole.

Dansk Industris forslag om at reducere 10. klasse til en specialklasse, vidner om manglende menneskelig indsigt, siger efterskoleforstander Tom Hagedorn.
Han reagerer på, at en af Dansk Industris underdirektør, Charlotte Rønhof, har foreslået at reducere 10. klasse til en specialklasse og helt droppe klassetrinnet på landets efterskoler.

Forsimplet model

-Det virker som om, Dansk Industri stoler mere på deres regneark og forsimplede modeller, end på det, alle kan se med det blotte øje.
Især 10. klasse på en efterskole er en dundrende succes. Eleverne får kompentencer, som de ellers ikke ville få i grundskolen eller på gymnasiet, mener Hagedorn. Kompetencerne udvikles gennem personlige erfaringer i et åbent, opsøgende, udfordrende, ambitiøst og kreativt miljø. Det er det, der adskiller os fra den almindelige folkeskole, understreger efterskoleforstanderen.

Forsimplet menneskesyn

Forstanderen afviser også Dansk Industris argument om, at efterskolernes 10. klasseelever kommer fra velstillede hjem og derfor bør overlades til sig selv.
– Hvad er det for et argument? Det viser med al ønskelig tydelighed, hvor simpelt et menneskesyn man har hos Dansk Industri. Man tror, at man ud fra husstandsindkomsten og antallet af fladskærme på væggen kan vurdere, hvad et ungt menneske har brug for i sit liv. Det er en forsimplet og teknokratisk tilgang, siger Tom Hagedorn.
Han mener, at eleverne og deres forældre ser behovet for en dybere international og kulturel indsigt, større modenhed og personlig afklaring. De har en langt bedre fornemmelse for fremtidens behov end teknokraterne hos Dansk Industri, hævder Tom Hagedorn.
Han mener, at Charlotte Rønhof ville have gavn af at besøge efterskolen i Fårevejle. Her ville hun nemlig ”møde mange ledende medarbejdere fra hendes egne medlemsvirksomheder.”
– Jeg tror, Charlotte Rønhof vil gå herfra med et nyt syn på sagen og med en forståelse for, at det ikke er alt, man kan finde svar på i et regneark, vurderer Hagedorn.

Nytænkning af 10. klasse

På Odsherreds Efterskole har man fokus på innovation og internationalisering. Skolen samarbejder blandt andet med en lang række udenlandske uddannelsesinstitutioner for at forberede eleverne på en global fremtid og for at udvikle skolens egne læringsmetoder.
Eleverne samarbejder dagligt med efterskolens elleve søsterskoler fordelt over hele verden, fx i USA, Hong Kong og Beijing)
Skolen tilbyder engelsksproget undervisning og eksamination ved Cambridge International Examination, på højeste internationale niveau i en række fag. Desuden undervises eleverne i blandt andet kinesisk sprog og kultur.
Svend Løbner/Bodil