Alpha vil ud i 300 kirker i 2016

Alpha er et fedt koncept også for dem, der ikke tror, mener Marie Pedersen.
Alpha er et fedt koncept også for dem, der ikke tror, mener Marie Pedersen.

I september 2016 inviterer Alpha Danmark hele landet på kursus i den kristne tro.

– Det er vigtigt, at danskerne over hele landet kender til deres kristne rødder og får muligheden for at stille de store spørgsmål om tro og meningen med livet, fortæller Marie Louise Pedersen fra Alpha Danmark.

Reklamekampagne

I 2016 lancerer Alpha en kampagne, som skal ud til alle landets kirker. En professionel reklamekampagne skal engagere mindst 300 kirker (eller 10% af alle danske kirker) i kampagnen.

Tro under forandring

Danskernes tro er under forandring. Dette ses fx i det konstant faldende medlemstal i Folkekirken – over 13% på 30 år (fra 91,6% i 1984 til 77,8% i 2015).
Derfor vil Alpha undervise unge og voksne, så den næste generation lærer de helt grundlæggende elementer i den kristne tro.
– Det fede ved Alpha er, at det ikke kun er for kristne, men at der netop her er plads til den nysgerrige, ham som ikke tror, og hende som trænger til ny energi i sin tro.
Samspillet mellem disse forskellige typer gør, at man får mulighed for at stille alle de store spørgsmål til livet, som ellers kan være svære at finde svar på, understreger Alpha Danmark.

Kirkernes egen kampagne

Kampagnen foregår på verdenplan og bliver en af de største kristne kampagner nogensinde. Her i landet bliver kampagnen dog ’dansk’. Den vil nemlig udgå fra de 300 kirker, som ønsker at invitere deres naboer, sogn eller by til at udforske kristendommens grundelementer.
Alpha Danmarks bidrag bliver at træne kirkerne og administrere selve kampagnen.