Kristen folkehøjskole brugte 100.000 på Star Wars-reklame

En kristen norsk højskole har investeret 100.000 kroner i en ti sekunder lang reklame inspireret af Star Wars filmen The Force Awakens. Foto: Skærmprint.
En kristen norsk højskole har investeret 100.000 kroner i en ti sekunder lang reklame inspireret af Star Wars filmen The Force Awakens. Foto: Skærmprint.

– Det er en cool måde at få opmærksomhed på, siger rektor Per Morten Wiig ved Haugetun Folkehøgskole ifølge KPK.
I forbindelse med Star Wars-filmens premiere den 16. december kunne 100.000 biografgængere over hele Norge se en special-produceret reklamefilm inspireret af storfilmen selv.
Før en af visningerne i Fredrikstad var den ti sekunder lange reklame den eneste, man så, før selve storfilmen startede. Også resten af landet fik et kort møde med den Normisjon-ejede skole, som ligger på Rolvsøy ved Fredrikstad.
Rektor Per Morten Wiig fortæller, at han fik ideen under et biografbesøg.
Det skulle dog vise sig at blive dyrt. Prisen for biografreklamerne fastsættes ud fra, hvor stort et publikum, man når ud til.
Skolen valgte derfor, at den korte reklamefilm skulle vises for 100.000 personer til en pris af 100.000 norske kroner. På ti sekunder skulle man nå at sige noget væsentligt om skolen ud fra filmtitlen The Force Awakens (Kraften vågner).
– Folkehøjskoleåret handler for mange om at finde ud af, hvem man er, og at finde sin indre motivation og styrke. Vi spillede på filmens titel og effekter, og brugte linjen ”The Force Within Awakens”, (Kraften indefra vågner) og henviste til vores hjemmeside, forklarer Per Morten Wiig.
Dette klip er vist næsten 10.000 gange.