Gud har en stor rolle i vores succes

Marin Skender og resten af holdet gør sig klar før den afgørende kamp om sølvet på Brøndby Stadion. SønderjyskE vandt 2-1 og sluttede dermed på en bedre placering end Brøndby IF har præsteret de seneste 10 sæsoner, selvom SønderjyskE kun har spillet fast i Superligaen siden 2008. Foto: Svend Anker Iversen
Marin Skender og resten af holdet gør sig klar før den afgørende kamp om sølvet på Brøndby Stadion. SønderjyskE vandt 2-1 og sluttede dermed på en bedre placering end Brøndby IF har præsteret de seneste 10 sæsoner, selvom SønderjyskE kun har spillet fast i Superligaen siden 2008. Foto: Svend Anker Iversen

SønderjyskE’s fodboldhold har overrasket alle eksperter og fans i denne sæson. Efter at have kæmpet for at undgå nedrykning fra Superligaen de foregående år, vandt klubben i denne sæson sensationelt sølvmedaljer. For målmanden Marin Skender er det en opfyldelse af en vision, som han havde – og en bekræftigelse på, at man kan stole på Gud.

Marin Skender med sølvmedaljen om halsen. Det havde ingen turde gætte på før sæsonen. Foto: Svend Anker Iversen
Marin Skender med sølvmedaljen om halsen. Det havde ingen turde gætte på før sæsonen. Foto: Svend Anker Iversen

SønderjyskE’s stærke målmand håber, at hans egen og klubbens overraskende succes leder danskerne til at opleve Jesus og evangeliet.

SønderjyskE vandt sensationelt sølvmedaljer efter at de vandt årets sidste kamp på Brøndby Stadion med 2-1 efter at have været bagud.
Og det er ikke mindst dén vindermentalitet, som de sønderjyske løver er blevet kendt for. De er hårdtarbejdende, taktisk kloge og har en stærk defensiv. Og så har de været skarpe i angrebet.

Som den sidste skanse løber en målmand rundt, som er overbevist om, at Gud spiller en stor rolle i klubbens succes – og i hans liv generelt. Det er kroatiske Marin Skender.

En vigtig mand i omklædningsrummet

Man skal ikke undervurdere Marin Skenders betydning for SønderjyskE både på og udenfor banen i opnåelsen af denne sæsons meget overraskende sølvmedaljer. Han forlængede for nyligt sin kontrakt til sommeren 2017 og sportschef Hans Jørgen Haysen er begejstret for ham:
– Marin Skender er en fantastisk målmand. Han har fra første færd i klubben leveret en konstant og overbevisende indsats, sagde han til TV3 Sport og fortsatte:
– Han er umådeligt ambitiøs og målrettet, og tillige er han en uhyre vigtig person i omklædningsrummet, hvor han helt naturligt – på sin helt egen rolige måde – er blevet en af de vigtige kulturbærere.

En modig målmand

Marin Skender er kendt som en kompromisløs og modig målmand. Dette blev blandt andet understreget, da han i den sidste hjemmekamp mod Randers heroisk kastede sig ud i en bold med hovedet først! Han blev ramt i hovedet af modstanderen, men heldigvis for ham, skete der ikke noget alvorligt.
Klippet er blevet delt på sociale medier, som et udtryk for mod – og måske også som et udtryk for den smule ”vanvid”, som mange målmænd også ofte har…

Korset forandrede alt

Da Marin voksede op som katolik, forstod han ikke, hvad korset var til for. Men det ændrede sig efter, at han en gang bad til Gud om at forstå mere. Oplevelsen forandrede fuldstændigt hans liv, og nu er der kun én ting, der for alvor betyder noget:

– I alt hvad jeg gør i livet, sætter jeg altid Jesus på tronen. Jesus er det centrale i mit liv, min familie og også i min karriere. Så jeg beder en masse, og tror stærkt på, at Gud hører enhver bøn. Og som Bibelen siger, så har en ærlig bøn fra en retfærdiggjort person stor kraft og giver vidunderlige resultater, siger Skender og fortsætter:
– Der står også skrevet, at igennem velsignelserne af de retfærdige, bliver en by ophøjet. Så derfor tror jeg, at Gud har en stor rolle i vores succes, og jeg tror på, at Gud står bag dette mirakel.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



De bedste fodboldår venter stadig forude

Marin Skender er med 112 kampe den spiller i klubben, der har spillet femteflest kampe (klubrekorden er Henrik H. Hansens 163 kampe).
Kroatiske Skender er desuden den udenlandske spiller med flest kampe i SønderjyskE’s historie.

I hans første sæson 2012/13 fik han 13 kampe, og i de seneste tre sæsoner har han spillet hver eneste kamp!
Det er ikke dårligt af en spiller, som først fik debut i klubben som 33-årig. Så der er ingen tvivl om, at hans aftryk i klubben er stort. Men

Skender giver Gud æren:
– Når man har Gud med sig, så bliver alting meget, meget lettere. Også at spille fodbold. Der er en masse udfordringer, forhindringer og svære ting, men når Gud er ved din side, så virker alt til gode for dig, forklarer han.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



På trods af, at Marin Skender snart er 34 år, så føler han ikke, at han har toppet endnu:
– Uden Guds nåde og velsignelser, så ville det være umuligt for mig, at spille fodbold og være så sund og i så god form i denne alder. Faktisk føler jeg mig hvert år bedre, sundere og yngre, så jeg tror virkelig, at de bedste fodboldår stadig ligger foran mig.

SønderjyskE plejer ikke at være mange fans til udekampene. Men til den sidste kamp i Brøndby var rekordmange troppet op, for at støtte de sønderjyske helte. Foto: Svend Anker Iversen
SønderjyskE plejer ikke at være mange fans til udekampene. Men til den sidste kamp i Brøndby var rekordmange troppet op, for at støtte de sønderjyske helte. Foto: Svend Anker Iversen
Gud lyver ikke

– Jeg har store forventninger til det kommende år, og jeg er virkelig glad for, at vi skal spille europæiske kampe. Jeg tror, at Gud vil fortsætte det mirakel, som han begyndte. Da jeg skrev kontrakt med SønderjyskE for tre år siden, havde jeg en vision om, at vores klub skulle spille i Europa.

I to år var vi ikke engang tæt på (to 10. pladser lige over nedrykningsstregen, red.), men det er virkelig godt at putte alt sin tillid til Gud, for han vil aldrig skuffe eller lyve for dig, understreger han.

– Så nu efter tre år, er visionen opfyldt, og det er jeg meget taknemmelig for, siger han og tilføjer:
– Men mit største ønske og min største drøm er, at bruge min karriere og min succes til at herliggøre Jesus. Og min bøn er, at Gud i endnu højere grad vil åbne døre, så evangeliet kan blive delt ud over hele Danmark, så alle vil høre og smage kærligheden og nåden fra Jesus i deres liv, slutter Skender.


Artiklen fortsætter efter annoncen: