Dina bad Himlen om bevis

Skuespiller og tv-vært Dina Al-Erhayem voksede op som ateist. En dag bad hun Himlen om et bevis på Guds eksistens - og fik sit livs overraskelse.

– Første gang, Gud talte til mig, var på et tidspunkt, hvor jeg var magtesløs i mit liv. Jeg hørte tydeligt ordene: ”Jeg er din skaber, og jeg er med dig”. Jeg så også Jesu lys og oplevede Guds nærhed, fortalte Dina Al-Erhayem.

Den dansk-irakiske foredragsholder og tv-vært Dina Al-Erhayem har været på en udfordrende åndelig rejse. Destination: Fra ateist til overbevist personlig kristen.

– Jeg elsker at komme i kirke, fordi det renser mig for alverdens indtryk. Jeg oplever, at jeg bliver et friere menneske – og hvem har ikke brug for det?
– Min far er fra Irak, min mor er dansk, og jeg er vokset op i Gilleleje med ateistisk baggrund. Jeg havde nærmest ikke hørt om Kristus de første 30 år af mit liv … i hvert fald ikke formidlet på en måde, så det blev nærværende – og som noget, jeg kunne forbinde til mit eget liv. I dag kan jeg se, at det er livsnødvendigt at vedkende sig Kristus!

Sådan indledte Dina Al-Erhayem, der bl.a. er kendt fra DR1-programmet ”Dinas Dates” og ”Univers” på DR2, da hun for nylig talte ved cafégudstjeneste i Karlslunde Strandkirke.

– Som yngre – især inden jeg blev troende – tilegnede jeg mig sandheder fra mange slags autoriteter om, at vi lever i et konkurrencesamfund, hvor man hele tiden skal udvikle sig og opnå flere kompetencer for at klare sig. Dengang sagde jeg ikke til nogen, at disse udtalelser i bund og grund gjorde mig bange. I stedet kopierede jeg nogle af parolerne og stod selvsikkert frem og holdt translokationstalen som nybagt student:
”Vi former selv vores liv. Klem ballerne sammen – præstér derudad”. Det, jeg frygtede mest som ung, var at vise min sårbarhed. Jeg skulle bare være stærk! Men jeg var altid lidt bange for, at tæppet skulle blive trukket væk under mig, sagde hun.

Efter studentereksamen rejste Dina til Los Angeles og kom senere ind på skuespillerskolen i Aarhus.
– Der lå altid en angst under overfladen – var jeg god nok? – fordi den branche handler så meget om ens præstation, forklarede foredragsholderen.

Efter skuespillerskolen startede Dina med at lave talkshowet “Dinas Dates”. På det tidspunkt var der en veninde, som inviterede hende ind i en frikirke: Kirken i Kulturcenteret på Nørrebro.
Da hun så de troende løfte deres hænder for at prise Gud, tænkte hun: ”Hold op, hvor er de naive … tænk, at de tror på en Gud, der hører dem”.
Dina Al-Erhayem tilføjede hastigt møntet på sig selv:”Tænk at være så arrogant!”.

Firkantet kristen

Men så var der en dag, hvor hun bad inderligt til Jesus for første gang i sit liv.
– Jeg satte mig på knæ i kirken: ”Hallo, er der nogen? for jeg har fantastisk brug for det – for et svar fra himlen. Hvis du er der, så giv mig et bevis”, fortalte hun.
Efterfølgende fik Dina en åbenbaring af Jesus.

– Det var mit livs hidtil største overraskelse. Alligevel for jeg vild rent åndeligt.
– Igennem 12 år tog jeg kurser hos forfatteren Jes Bertelsen, som er leder af new age centeret Vækstcenteret – samtidig med, at jeg troede på Jesus.
– Bertelsen er den mest overbevisende mand, jeg har mødt. Men da han en dag sagde: ”Jesus er død. Her sidder den levende lærer”, stod jeg af.
– I årene, hvor jeg både kom der og i kirken, oplevede jeg mange gange kristne sige til mig – når de bad, at jeg havde flere pottemagere … at jeg gik flere veje åndeligt på samme tid.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– For et par år siden var der ligefrem én, som jeg aldrig tidligere havde mødt, der kom hen til mig og sagde, at jeg blev bedraget åndeligt. På det tidspunkt havde jeg netop været på endnu et kursus hos Bertelsen.

Derefter smed hun alle hans bøger ud og besluttede sig for at blive en af de “firkantede kristne” … Sådan omtalte hun selv tidligere de kristne, som bekendte Jesus som den eneste sande vej.

– Det er ikke ligegyldigt, hvem du vedkender dig, sagde Dina Al-Erhayem, der omtaler sig selv som en kristen, der har valgt Jesus – og fravalgt alle andre veje. Her taler hun til en cafégudstjeneste.

Lige så snart Dina havde smidt bøgerne ud, oplevede hun en ”ubeskrivelig befrielse”.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– Det var en åndelig og fysisk frisættelse, og der lød en hørbar klapsalve fra himmelen, som både min veninde og jeg var vidne til.
– Jeg var befriet – og rystet på samme tid. Bagefter var jeg så træt, at jeg sov i 24 timer.
– Jeg havde aldrig troet på alle de advarsler, jeg havde fået gennem årene – om at man kunne blive bedraget åndeligt. Der kommer jo også folkekirkepræster på Vækstcenteret, og derfor anede jeg ikke uråd. Men lige dér – efter jeg havde smidt bøgerne ud – erfarede jeg, at der er en åndelig virkelighed. Og at det er altafgørende at tage stilling.

– Når man har oplevet Helligånden, er man ikke længere i tvivl … Man kan snyde mennesker, men man kan ikke snyde Helligånden, sagde Dina Al-Erhayem.

I dag ville hun ønske, at hun ikke skulle have været den omvej igennem.
– Det tog mig lang tid virkelig at forstå, at der IKKE er andre veje til Gud end gennem Jesus. Siden jeg sagde ja til Jesus – ikke bare som et tilvalg, men som et fravalg af alle andre veje – har jeg oplevet Helligåndens vejledning i mange situationer. Det kan være om mennesker, jeg skal bede for, eller valg jeg skal træffe.
– I dag leder jeg folk til Jesus. Jeg taler om Gud alle mulige steder, og jeg er kreativ i forhold til at missionere. Jeg gider ikke vente med at tale om det vigtigste, til jeg står med det ene ben i graven. Da jeg for nylig var til en fest, sagde min veninde til mig: ”Du sidder da ikke og missionerer?” Men jeg taler om Gud, når jeg vil! Der var en anden kvinde, der kun havde talt om sex – og dét var helt i orden! mente hun.

Det er blevet vigtigt for Dina at få sagt til andre kristne: ”Vi skal ud og fortælle om Gud”.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– Nogle præster er så optagede af at fremstå rummelige for verden, at de giver køb på Jesu ord. Det er en stor fælde at ville tækkes mennesker frem for Gud.
– Jeg ville ønske, at nogle af politikerne – det kunne være Løkke og Samuelsen for eksempel – virkelig vil forstå betydningen af at søge Gud i bøn. Uanset, om det gælder flygtningepolitik eller skattelettelser.
– Der står nemlig, vi kan bede om ALT i Jesu navn, og at vi skal søge Guds rige først – og så vil ALT andet gives os i tilgift, understregede hun uddybende efter foredraget.
Vi bruger det løfte alt for lidt, mener hun.

– Selv tror jeg, at Jesus er en konkret Gud, der griber ind – også i politik, når vi søger ham. Derfor vil jeg gerne opfordre også politikere til at afsætte tid til bøn i stedet for udelukkende at gå frem i egen kraft, tilføjede Dina Al-Erhayem.

Som også, mens hun talte, takkede den pensionerede præst Helge Pahus for den proces, han har sat i gang i kirken med mennesker, der bliver forvandlet af Jesus.

Dinas TV-karriere

Efter Dina Al-Erhayem blev kristen, har hun arbejdet som vært på DR2’s serie “Univers” om tro og etik – og senere på dk4, hvor hun har interviewet danskere om deres tro og livssyn. Bl.a. entertainer Niels Hausgaard og folketingspolitiker Ida Auken.
Dina er aktuel med tros-serien “Livsvalg” om mennesker, der har truffet stærke valg. Serien sendes på dk4.