Brud i den ortodokse kirke skyldes russisk-ukrainsk konflikt

Patriark Batholemew I af Konstantinopel har godkendt den ukrainske kirkes selvstændighed.

Den russisk-ortodokse kirke har brudt med patriarkatet i Konstatinopel efter at patriarken bevilgede den ukrainske kirke uafhængighed fra Moskva.

Efter erklæringen om Ukraines kirke kom i forrige uge, har den russiske kirke nu meddelt, at man afbryder nadverfællesskabet med patriarkatet i Konstantinopel (Istanbul).

Den russisk-ortodokse kirke meddelte mandag, at bruddet med Konstantinopel skyldes anerkendelsen af den ukrainske kirkes uafhængighed af russisk kontrol. Den russiske Metropolitan Ilarion giver Patriarch Bartholomew I skylden for udviklingen.

”Vi står nu overfor en ny kirkelig virkelighed: vi har ikke lægnere et enkelt koordinerende center i den ortodokse kirke og det må vi klart erkende. Det konstantinopolitanske patriarkat har afviklet sig selv som et sådant center,” sagde Ilarion ifølge ABC News.

’Største splittelse i tusind år’

Det nye skisma blandt de 300 millioner medlemmer af den ortodokse kirke hænger sammen med Ruslands annektering af Krim fra Ukraine i 2014.

Konstantinopels patriark, som kaldes ”den første blandt ligemænd” i den ortodokse kirke, har til BBC udtalt, at Ukraines kirkes selvstændighed handler om national sikkerhed og uafhængighed.

DRs Rusland-korrespondent citerer vrede ukrainere, som ikke vil støtte Moskva gennem kirkens kollekter:

”Jeg har hørt vrede ukrainere sige, at de ikke vil høre under den russisk ortodokse kirke, fordi de penge, der bliver langt i kirkebøssen i Moskva, går til patroner, der slår deres børn ihjel,” fortæller Matilde Kimer.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Kirill, den russisk-ortodokse patriark i Moskva, har kaldt Konstantinopels beslutning ”den største splittelse i kristendommen i tusind år”. Man sammenligner bruddet med Det store Skisma i 1054, hvor uenighed om kirkens autoritet og lære førte til splittelse mellem øst-kirkerne under den ortodokse patriark i Kostantinopel på den ene side og de vestlige kirker under paven i Rom på den anden.