Mercy Ships modtager 41 millioner fra Norad
Det er første gang, organisationen modtager norsk bistand til sundhedsarbejdet i Afrika.
Mercy Ships Norge vil modtage næsten 40,9 millioner kroner fordelt over tre år frem til 2021. Tidligere har organisationen fået afslag på støtte fra de norske bistandsmyndigheder, skriver KPK.
I 2012 fik Mercy Ships blankt afslag på en ansøgning om Norad-støtte. Norad mente nemlig, at Mercy Ships manglede bistandskompetence og fremstod som en ren indsamlings-organisation.
Seks år senere er vurderingen helt anderledes. I juli sidste år dukkede Mercy Ships først op i et brev fra udenrigsministeriet efter behandlingen af det reviderede nationalbudget.
Her nævnes det, i tilknytning til en bevilling til Norad, at organisationen skal vurderes for støtte til helsetiltag i afrikanske lande syd for Sahara. Dette gennembrud medførte, at Mercy Ships kort før jul fik overført den første tredjedel af ialt 40,87 millioner norske kroner fra Norad.
Pengene vil i perioden 2018- 2021 blive brugt til helseprojekter i tre lande, nemlig nabolandene Senegal, Guinea og Liberia.
– Dette er projekter, hvor vi går ind med kirurgiske tjenester, medicinsk kapacitetsopbygning, udstyr og infrastruktur, siger daglig leder Roger Vassnes i Mercy Ships Norge til Kristelig Pressekontor.
Langsigtede fordele
Roger Vassnes takker gode kontakter i Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet for deres arbejde med at sikre bevillingen til den kristne organisation, som har rødder i Youth With A Mission.
Samtidig har Mercy Ships gjort en god indsats for at hæve sin bistandskompetence. Også dette har banet vejen for den store bevilling.
En bevilling på næsten 41 millioner kroner er stor set i lyset af, at de 20 missionsorganisationer i paraplyorganisationen Digni årligt modtager knap 190 millioner Norad-kroner til deling mellem ca. 100 projekter. Bevillingen til Mercy Ships fordeles over tre år og vil hvert år udgøre omkring lige så meget som organisationen de seneste år selv har indsamlet.
Mercy Ships er ikke medlem i Digni, men Dignis tidligere generalsekretær, Jørn Lemvik, skal være projektleder i de tre år, Norad-bevillingen gælder for.
Projektlederen skal sikre god gennemførelse, dialog og korrekt opfølgning overfor Norad, forklarer Roger Vassnes.
At Mercy Ships nu er inde i varmen hos Norad betyder blandt andet, at organisationen kan tænke mere langsigtet, end hvis der havde været tale om enkeltbevillinger.
Norad har lagt stor vægt på, at Mercy Ships ikke bare vil tilbyde kirurgiske tjenester, men også træner nationale læger og dermed styrker landenes sundhedsvæsen.
Det største hospitalsskib
Mercy Ships blev grundlagt i 1978 af Don Stephens og hustruen Deyon. Don Stephens er med i bestyrelsen for Mercy Ships Norge, som er en af 15 nationale afdelinger. Organisationen havde tidligere flere hospitalskibe, blandt andet ”Anastasis” og det tidligere hurtigruteskib ”Polarlys”, som blev til ”Carribean Mercy”.
Da ”Africa Mercy” blev købt i 1999, skaffede organisationen sig gradvis af med de andre skibe.
Til gengæld er ”African Mercy” med sine 16.500 ton verdens største privatejede hospitalsskib.
Omkring 430 frivillige medarbejdere fra ca. 50 lande sørger for den daglige drift uden at få en krone i løn.
Arbejdet består i at udføre enkle, men livsforandrende operationer i lande med få kirurgiske tilbud, som de fattige slet ikke har adgang til. Der udføres mange operationer på patienter med fx læbe-ganespalte, misdannelser af arme og ben, store svulster i ansigtet, kvinder med fødselsskader og personer med grå stær.
Femårs-planer
Mercy Ships indgår femårsaftaler med nogle af de fattigste lande i verden. De første to år bruges til at udrede og forberede projektet. Det tredje år ligger skibet ti måneder ved kaj og modtager patienter. De to næste år foregår et omfattende opfølgingsarbejde, blandt andet med oplæring og efteruddannelse af lokale sundhedsmedarbejdere og en grundig evaluering.
– Vore operationsstuer er fine steder for oplæring af lokale kirurger, og denne medicinske kapacitetsopbygning er lige så vigtig som operationerne, siger Roger Vassnes.
Hospitalskibet er vigtigt på grund af sin mobilitet, men store dele af projekterne udføres på land. Det skal sikre, at projekterne får langvarig effekt, så arbejdet ikke stopper, når skibet er væk.
Helbredelse og håb
”Bringing healing and hope” er Mercy Ships’ motto. Siden 1970’erne har over 2,5 millioner mennesker modtaget en eller anden form for hjælp fra Mercy Ships, som har gennemført 90.000 gratis operationer.
– Bevillingen fra Norad er en klar anerkendelse af vort arbejde gennem 40 år, mener Roger Vassnes, som har ledet Mercy Ships de sidste to et halvt år.
KPK/Bodil