Udfordringens læsere er trofaste, tværkirkelige og gavmilde

Læserundersøgelsen bekræfter det bedste om Udfordringens læsere.

Udfordringens læsere er meget trofaste, de giver meget til velgørende arbejde, og de kommer fra hele kirkelivet.

Det er nogen af konklusionerne på Udfordringens læser-undersøgelse, som 468 læsere svarede på.  Det er næsten 10 pct. af de ca. 5.000 abonnenter og dermed meget repræsentativt.

Fra hele landet

79.5% svarede, at de læste avisen som en trykt avis.
9.4% læste den på internettet
11.1% læste den både på nettet og som trykt avis.
Blandt deltagerne var der lidt flere kvinder 54,5% end mænd 45.6%.
Læserne fordelte sig med flest i Jylland (60.4%), dernæst Sjælland og Bornholm (27.6%), og så Fyn og øer (8.8%) og Færøerne og Grønland (2.4%). Udlandet (0.9%).

Trofaste læsere

De fleste læsere begyndte at læse avisen som unge og yngre.
37,3% svarer, at ” Vi har altid holdt Udfordringen i vores familie”.
35,9% holder avisen, fordi ”venner fortalte mig om den”.
De fleste har åbenbart været så glade for avisen, at de har holdt fast i mange af de 48 år, avisen har eksisteret.
Derfor er de fleste i læsergruppen nu også i den lidt ældre del af befolkningen.
Langt de fleste bor nu i egen lejlighed eller hus (71.5%), men godt 1/4 (26.8%) bor til leje.
Endelig er der nogle få, der bor på institution eller i bofællesskab. Og der er også nogle unge læsere, som bor hos forældre.

Læser meget i avisen

Udfordringens læsere bruger lang tid på at læse hver avis.
Kun 15.6% bruger under 30 min., mens 38.4% bruger 30-60 min. på hver avis. Og hele 46.9% bruger mere end 1 time!
Det er få aviser, der ligger så højt. Og det hænger nok sammen med, at mange i dag er pensionister og har god tid.
Af de erhvervsaktive er
14.6% Offentligt ansat
17.6% Ansat i det private
6.2% Selvstændige
1.9% Ledige for tiden.
I øvrigt siger 82.2% at de kigger i avisen flere gange i løbet af ugen. Så det er ikke en skimme- og smid-væk avis, som mange andre.

Flest fra folkekirken

Udfordringen har da også med årene ændret sig i takt med læserne fra at være en flower-poweragtigt Jesus-avis i ungdomsoprørets tid til at komme hver uge og indeholde flere nyheder og handle om det mere etablerede kirkeliv, hvad enten det er i frikirkerne eller folkekirken.
40.4% er fra folkekirken
10.5% fra en valgmenighed og frimenighed (i folkekirken)
41.9% går i frikirke
0.9% går i Katolsk Kirke
2.2% i en husmenighed
Og 4.1% er ikke medlem af nogen kirke.

Flere læser hver avis

Udfordringen har ca. 5.000 abonnenter, men der mange flere, der læser avisen.
52.2% svarer, at 2-3 læser avisen, og 7.8% at hele familien læser den. 13.1% deler avisen med en anden udenfor husstanden.
Så man rammer nok ikke helt forkert ved at antage, at ca. 15.000 læser avisen.
Og hertil kommer de tusinder, der ser Udfordringens 20-30.000 artikler på internettet.
Her har vi oplevet, at én artikel havde mere end 60.000 læsere!


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Tværkirkelige

Læserne kommer fra hele kirkelivet, men de største grupper er missionsfolk (IM, LM, ELM)(35.3%), pinsekristne (37,7) og apostolere (27,4) og Oase-folk (27,2).
Men der sjove overraskelser, som fx at 8.2% sympatiserer med det grundtvigske, og at Missionsforbundet (12,1) og Baptisterne (11,0) også er talrige blandt læserne.
I undersøgelsen kunne man sætte flere krydser, da mange læsere føler sig hjemme flere steder. Udfordringen er jo tværkirkelig, og det er læserne også.
På grafen her på siden kan se den kirkelige fordeling.

Gavmilde læsere

Udfordringens læsere er usædvanligt gavmilde.
88.1% giver gaver (evt. med skattefradrag) til velgørende og kristne foreninger / organisationer / kirker.
36.5% heraf giver via et gavebrev, hvor du betaler et fast beløb / en fast procentdel hvert år.
81.4% giver også spontane gaver, når de ser et behov for hjælp.
Og det er ikke små beløb, der gives.
19 % giver mellem 1.000-5.000 kr. årligt
14.3% giver 5.000-10.000 kr.

27.4% 10.000-20.000 kr.
Og hele 29% giver over 20.000 kr. årligt…!


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Vil gerne anbefale

På spørgsmålet om, hvor sandsynligt det er, at læseren vil anbefale avisen til andre, svarer følgende:
77.2% Meget sandsynligt
17.4% Ikke usandsynligt
og kun 5.4% svarer ’Næppe sandsynligt’.
De fleste læsere er altså ikke blot glade for avisen og trofaste abonnenter, men de vil også gerne anbefale avisen til andre.
Det kan man så helt konkret gøre ved at bruge kuponen herunder.

Populære artikler

I læserundersøgelsen har vi også spurgt læserne, hvilke artikler, de læser.
Alle artikler ligger forholdsvis højt. Vi har spurgt specielt på klummer af Iben Tranholm, fordi hun er blevet meget kritiseret. Men det er åbenbart de få, der er utilfredse.
23% kalder Ibens klummer fantastiske, 43% meget interessante, 24% nogenlunde interessante, og kun 10% finder dem uinteressante eller læser dem ikke.
De mest populære artikler er i rækkefølge:
1. Lederartikler af Henri Nissen
2. Nyheder fra udlandet/Israel
3. Interviews
4. Nyheder fra Danmark
5. Kronikker af forskellige
6. Klummer af Iben Thranholm
7. Brevkasse med Orla Lindskov
8. Brevkasse med Poul H. Krog
9. Ugens prædikener
10. Bagsidestof
11. Klummer af andre skribenter
12. Nyt om navne side 2
13. Klummer af Pernille Lilland
14. Annoncer fra kristne organisationer, skoler m
15. Ungt stof s. 22-23.
16. Tv og radioprogrammer.