MAF-flyvninger sikrer, at vacciner ikke går til spilde

I samarbejde med UNICEF har MAF fløjet coronavacciner til øde egne i Lesotho og Madagaskar.

Her bæres de skrøbelige COVID-vacciner fra MAF-flyet til en ambulance, der kører dem videre til en klinik i Madagaskar.

– I de afsidesliggende egne, vi flyver til, står ingen frysere eller køleskabe klar til at holde vaccinerne kolde.

Det fortæller Mission Aviation Fellowship’s koordinator Vaughan Woodward i bladet ’Flying for Life’ fra MAF’s danske afdeling. I bladet kan man også læse, at MAF i Kenya ofte flyver til øde områder for at hjælpe folk med forskellige lidelser til den nødvendige behandling. Men udbringelsen af coronavacciner byder på helt særlige udfordringer.

Den danske pilot Kenneth Pedersen har flere gange fløjet vacciner til Madagaskar. Her har han 11.000 vacciner mod mæslinger og hepatitis i lastrummet. Foto: Kenneth Pedersen.

Farlig og skrøbelig last

Nogle af coronavaccinerne skal opbevares under temperaturer mellem minus 20 og minus 70 grader, og det stiller store krav til den såkaldte kølekæde.

Det betyder, at vaccinerne ikke kan transporteres med fx bil frem til de mest afsidesliggende områder. Men der er også udfordringer i forbindelse med flytransport, fortæller koordinatoren.

Der skal nemlig bruges forholdsvis store mængder tøris til at holde vaccinerne nedkølet under flyvninger til Madagaskar. Og det indebærer en risiko:

Tøris i de mængder, som det kræver at holde en vaccine på minus 70 grader, kan være en farlig last. Tøris er frossen kuldioxid, og det går direkte i gasform, når det ”smelter”. Derfor risikerer man, at lastrummet fyldes med kuldioxid.

– I værste tilfælde kan piloten besvime under flyvningen på grund af for højt indhold af kuldioxid og for lidt ilt, fortæller Vaughan Woodward til bladet. Derfor har MAF en række sikkerhedsprocedurer, så alle fly fx skal have kuldioxidmålere, og kasser med tøris så vidt muligt skal lastes i et aflukket rum.

Her er det en fordel at kunne anvende coronavaccinen fra Astra-Zenecha, fordi den kan holde sig frisk ved køleskabstemperatur.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Lesotho og Madagaskar

I MAF-bladet kan man læse om MAF-flyvninger til Lesotho i marts. Her kunne transporten af vacciner klares med en halv times flyvning, hvor vaccinerne havde den rette temperatur. Alternativet var en rejse på otte timer til fods og i bil.

I maj har MAF også fløjet med coronavacciner i Madagaskar. Madagaskar var hårdt ramt af en smittebølge i marts og april, hvor store dele af samfundet, både skoler, kirker og ikke-essentielle butikker, blev lukket ned. Der har også været skrappe restriktioner mod at rejse mellem regionerne, fortæller MAF Danmark.

Madagaskar modtog i begyndelsen af maj måned 250.000 doser af vaccinen Covishield fra medicinalfirmaet AstraZeneca. Det skete gennem COVAX, som er et samarbejde mellem blandt andet WHO, UNICEF, CEPI (koalition til bekæmpelse af epidemier) og vaccinealliancen Gavi. Pr. 10. juni er 97.300 doser vaccine blevet givet til mennesker i Madagaskar, oplyser MAF Danmark.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



40 minutter i fly – eller to uger på landevejen

MAF har i alt fløjet med 25.600 doser coronavaccine til 17 forskellige destinationer i Madagaskar. Det svarer til over en fjerdedel af de vacciner, som er blevet givet i Madagaskar.

Flyvningerne foregik i perioden 11.-17. maj. Vaccinerne var fra AstraZeneca og skulle kun holdes på temperaturer mellem 2 og 8 grader Celcius. De blev derfor fragtet i kølebokse med køleelementer (ikke tøris).

MAF fløj den 11. maj de første doser coronavacciner til det afsidesliggende Marolambo.

Flyvningen tog 40 minutter, hvorimod det ville have taget 1-2 uger at køre dertil med en firehjulstrækker fra hovedstaden. Det ville have været umuligt med de skrøbelige vacciner, som skal være på køl og fragtes forsigtigt.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Flyvning med vacciner

Coronavaccinerne skal holdes på køl, fra vaccinerne produceres, til stikket gives. Det er en kæmpe logistisk udfordring i lande, hvor kølefaciliteter ikke er tilgængelige, og hvor transport foregår ad jordveje.

Coronavaccinerne kan let blive ødelagt på vej ud til de mennesker, der har hårdt brug for beskyttelse.

MAF er verdens største humanitære flyselskab og specialiseret i at fragte vacciner ved korrekte temperaturer over lange afstande. I samarbejde med UNICEF, WHO og lokale sundhedsmyndigheder leverer MAF forskellige typer livreddende vacciner i 27 udviklingslande.

En flyvning på blot 40 minutter med coronavacciner i lastrummet kan give flere tusinde mennesker mulighed for at blive vaccineret med en intakt vaccine.