Vores egen Thorvaldsen

Pave Leo XII besøger Thorvaldsens store værksted i Rom. Oliemaleri fra 1830.

Mange kender Thorvaldsens Kristus-skulptur i Københavns Domkirke. Men hvad gik der forud for dette monumentale værk?

I en stor bog fortæller Margrethe Floryan om denne store danske kunstner. Floryan er kunsthistoriker, ph.d. og overinspektør ved Thorvaldsens Museum i København. Så hun véd, hvad hun snakker om. Bertel Thorvaldsen (1770-1844) boede det meste af sit liv i Rom og var en af sin tids mest efterspurgte kunstnere – i udlandet. Den store danske kunstner fik besøg af statsmænd, biskopper, kardinaler og endda paven i sit store værksted i Rom.

Men Thorvaldsen havde også indflydelsesrige venner i Danmark blandt den tids konger, adel og borgerskab, som bestilte værker til bl.a. danske kirker. Bogen er den første kortlægning af, hvor man kan finde hans værker i Danmark, udover det museum i København, som allerede i hans levetid blev oprettet for at samle hans værker.

Ikke blot på Christiansborg og Amalienborg findes hans portrætter og monumenter, men også i landsbykirker og på herregårde rundtomkring i landet kan man finde statuer, døbefonde m.m. Thorvaldsen var en seriøs og flittig kunstner. Hans samtid var imponeret over hans kunst. Han forstod at få noget levende og udtryksfuldt frem i sine værker.

Thorvaldsens store Kristus-skulptur i Københavns Domkirke er blevet kopieret og står i bl.a. Kristkirken i Kolding og i kirker i udlandet. Mange har den også stående derhjemme! Den kan nemlig købes i mini-format, bl.a. på Hosianna.dk.

Men han forstod også at gebærde sig i den politisk kaotiske periode mellem kongens enevælde og indførelsen af demokrati. Det var en politisk og kulturel brydningstid, og nogle af Thorvaldsens progressive venner var faktisk også præget af en kristen tro. Blandt dem var Jacqueline Schubart, som han førte dybe samtaler med.

Måske var det på grund af deres venskab, at han med årene blev stadig mere optaget af motiver fra evangelierne. Ellers var det jo ofte den græske gudeverden, der betog kunstnerne. Men Thorvaldsen fandt i Bibelen noget, der var langt mere spændende. Forud for Kristus-figuren i Domkirken havde en af den tids største politikere, statsminister C.D.F. Reventlow (som var initiativtager til at ophæve stavnsbåndet), foreslået Thorvaldsen at bruge Jesu opstandelse som motiv.

Og det endte det også med. Det er den opstandne Jesus Kristus, der rækker sine naglemærkede hænder frem mod os og siger ”Kommer til mig”.

Margrethe Floryan: Bertel Thorvaldsens kunst i Danmark.
276 sider, illustreret, 349,95 kr.
Kristeligt Dagblads forlag.


Artiklen fortsætter efter annoncen: