Skoleelever skal lære at tage ”et ordentligt skænderi”
Foreningen Åndsfrihed indgår samarbejde med Center for Karakterdannelse og Grundtvigsk Forum om at udvikle et nyt undervisningsforløb om demokrati og åndsfrihed til elever i 9. og 10. klasse.
Undervisningsforløbet “Et ordentligt skænderi” vil øve elever i at fastholde samtalen på trods af uenighed.
Vigtigt at tale sammen
Demokrati handler om at finde løsninger og søge enighed. Men nogle gange er man bare virkelig uenige. Og så må man diskutere – og diskutere igen. For det værste, der kan ske, er ikke, at man aldrig bliver enige. Det værste, der kan ske, er, at parterne holder op med at tale sammen. Undervisningsforløbet “Et ordentligt skænderi” vil øve elever i 9.-10. klasse i at ’blive i ubehaget’, når man er dybt uenige og alligevel skal blive ved med at tale sammen. Gennem bl.a. dilemmaøvelser og rollespil øver eleverne sig i at ’møde modstand’ uden at give op på samtalen.
Eleverne vil samtidig blive introduceret for N.F.S. Grundtvig og Hal Koch, der begge har været med til at forme det danske samfund præget af åndsfrihed. Forløbet præsenterer deres tanker om, hvad der gør et demokrati frit – og også de dilemmaer, de to tænkere selv stod i.
Hvorfor skal elever til at skændes?
Stigende polarisering i samfundet betyder, at der i højere grad enten er noget, vi ikke taler om, eller nogen, vi ikke taler med. “Når man befinder sig i hver sin ’offentlighed’ eller ’ekkokammer’ uden indblik i hinandens virkelighed eller argumenter, er dialog ikke nødvendigvis det bedste mål. I hvert fald ikke, hvis vi med dialog mener det at lede efter ’lighedspunkter hos hinanden’ eller søge konsensus. For så vil der jo være nogen, der ikke er med i samtalen – nemlig dem, der virkelig ikke er enige med hinanden, og som er dybt overbeviste om, at verden må se anderledes ud. Dialog bliver let til dialog for de dialogsøgende, de moderate på ‘midten’,” siger Ingrid Ank, formand for Foreningen Åndsfrihed og leder af Grundtvig-Akademiet i Grundtvigsk Forum.
Uenighed er okay
Med materialet vil man gerne understrege, at en samtale ikke er mislykket, fordi man skændes og aldrig bliver enige. Det er den først, når parterne ikke længere taler sammen eller slår over i vold. I stedet for at søge ligheder og enighed vil forløbet øve eleverne i at mødes i et “ordentligt” skænderi, hvor samtalen fastholdes på trods af uenighed.
Bevar respekten
“Den demokratiske samtale handler ikke om altid at opnå enighed, men om at bevare respekten for menneskelig værdighed, selv når vi er uenige. Nordisk demokrati bygger på evnen til at mødes i samtalen, bevare relationen, også når forskelligheden føles forstyrrende og modstanden ubehagelig. Når vi fastholder samtalen på trods af forskelle, bevarer vi relationen og det fælles ansvar for vores samfund,” siger Jonas Norgaard Mortensen, leder af Center for Karakterdannelse.
“Et ordentligt skænderi” er i gang med at blive afprøvet på en række skoler. På baggrund af forløbet vil der blive udviklet et færdigt undervisningsmateriale, som vil blive lagt frit tilgængeligt, så skoler med elever i 9.-10. klasse selv kan bruge materialet.