IPSICC

Kai Kjær-Hansen 80 år

Kai Kjær-Hansen

Den mangeårige formand for Israelsmissionen og redaktør af Israelsmissionens Avis, tidligere dansk præst i Jerusalem og underviser på Menighedsfakultetet dr. theol. Kai Kjær-Hansen, Lystrup, kunne den 29. april fejre sin 80 års fødselsdag.

Kai Kjær-Hansen er født på Bornholm, hvor han voksede op i et hjem præget af Luthersk Mission. Efter teologisk kandidateksamen fra København i 1972 blev han lærer på Menighedsfakultetet i Aarhus og var i perioden 1976-1978 præst i Jerusalem. I 1982 blev han dr. theol. på en afhandling med titlen ”Studier i navnet Jesus”. Han var formand for Israelsmissionen fra 1997-2014. Under opholdet i Jerusalem skulle Kai Kjær-Hansen være præst for danskere i Israel.

Samtidig mødte han for første gang i sit liv Jesus-troende jøder, og det kom til at inspirere ham i arbejdet med Ny Testamentes teologi og kristendommens jødiske rødder. Kai Kjær-Hansen har i årenes løb deltaget i mange internationale konferencer i regi af Lausanne-bevægelsen. Her knyttede han til hos den gren, der beskæftiger sig med mission over for jøder. Spørgsmålet om, hvorvidt både jøderne og folk af ikke-jødisk baggrund har brug for Jesus som Frelser, fik eksistentiel betydning for Kai Kjær-Hansens egen tro.

I 1982 forsvarede han sin doktorafhandling om ”Studier i navnet Jesus”. Her pegede han på, at Jesu navn i moderne hebraisk ofte har form af et akronym, der betyder ”må hans navn blive glemt”. Men Jesus kom netop til jøderne, og hans budskab var i første omgang adresseret til dem. Først i anden omgang kom det gode budskab til os ikke-jøder. Denne forståelse fik Kai Kjær-Hansen til at formulere jødemissionens teologi i en nøddeskal med ordene: Hvis Jesus ikke er Messias for jøder, er han heller ikke Kristus for hedninger.

Mens mange teologer, ikke mindst i Tyskland, har udtrykt, at kristne på grund af Holocaust ikke kan tillade sig at evangelisere for jøder, er Kai Kjær-Hansen gået i den modsatte retning. Fortielse af budskabet om Frelseren ville være det største svigt af alle, også overfor de Jesus-troende jøder, mener han.

”Hvis Jesus ikke er jødernes Messias, kan han ikke være min Kristus. Og siger jeg noget andet, gør jeg vor tids Jesus-troende jøder til tabere. Det var ikke os hedningekristne, som først påstod, at der ikke er frelse i nogen anden end i Jesus. Den påstand kan føres tilbage til den Jesus-troende jøde Peter,” har Kai Kjær-Hansen udtalt i et interview med Arne H. Pedersen.