IPSICC

Frivillig sygeplejerske: At se forvandlede patienter er løn nok i sig selv

At engagere sig frivilligt giver oplevelser, der ikke kan måles i penge, siger Súsanna Olsen, der nu for anden gang har arbejdet frivilligt som sygeplejerske på et af Mercy Ships’ hospitalsskibe i Afrika.

Súsanna Hendriksdótir Olsen har arbejdet som frivillig sygeplerske på Mercy Ships’ største hospitalsskib Global Mercy i Sierra Leone. Lønnen er meget mere end penge, siger hun. Foto: Mercy Ships

Súsanna Hendriksdótir Olsen er lige vendt hjem efter sit andet ophold som frivillig på Mercy Ships’ største hospitalsskib Global Mercy i Sierra Leone. Her har hun bidraget med sine kompetencer som sygeplejerske – og er endt med at få langt mere tilbage, end hun bidrog med, fortæller hun.

”Jeg har fået så mange livsbekræftende historier med mig i bagagen. Lønnen er meget mere end penge. Det er så meningsfuldt arbejde, som Mercy Ships udfører, og jeg er taknemmelig for at være en del af det.”

Viser Guds kærlighed

Súsanna Olsen udfører også til daglig livsnødvendigt arbejde som kardiologisk sygeplejerske på en af Rigshospitalets hjerteafdelinger. Hun er 30 år, færing og bor i København, hvor hun dels kommer i Københavnerkirken og dels i Eliaskirken, der er en færøsk kirke. Hendes familie bor på Færøerne lige med undtagelse af hendes søster, som lige nu studerer i Danmark. På Rigshospitalet tager hun sig af patienter med såkaldt iskæmisk hjertesygdom, dvs. indsnævringer af de årer, der forsyner hjertet med blod. Kort sagt: blodpropper.

Súsanna Olsen er med andre ord vant til bogstaveligt talt at stå med livet i hænderne. Og nu er hun netop vendt hjem fra Global Mercy – med hjertet fuld af spændende og rørende oplevelser. Som hun opsummerer: ”Møde patienterne, mærke deres taknemmelighed, lytte til deres historier og bare vise dem Guds kærlighed som medmennesker. Det er en lønseddel, der varer meget længere end bare til den næste lønseddel”

Blev mobbet af venner

Når hun ser tilbage på de to perioder på verdens største civile hospitalsskib, husker hun især to patienter:

”26-årige Albert havde skadet sin næse i en slåskamp for nogle år siden. Da han kom til os, var næsen nærmest halveret. Nogle dage efter operationen spurgte han mig, hvornår han kunne få sin forbinding af. Jeg sagde, at det kunne han efter fem dage. Han sagde så, at det var okay; han ville være tålmodig, for hans venner havde mobbet ham i lang tid, men nu ville han snart blive pæn igen. Den dag, han fik forbindingen af, og hans næse var helet, kunne han ikke lade være med at kigge sig selv i spejlet hele tiden. Det var fantastisk at opleve.”

”En anden patient, Ishaka, havde kun et hul i stedet for en næse og havde gemt sig hele sit liv. Men nu, hvor han havde fået en næse gennem operation, sagde han: “Se på mig nu!” og gik rundt på afdelingen glad og fuld af mod. Han gemte sig ikke længere.” Fra Súsannas seneste tur på Global Mercy gjorde en midaldrende kvinde ved navn Miata særligt indtryk.

”Hun blev indlagt med en meget stor struma. Om eftermiddagen, da hun kom tilbage fra operationen og nu havde en ”normal hals”, var der en af medpatienterne, som kommenterede, at Miata ikke var en heks længere. Jeg og en anden sygeplejerske var chokerede over denne kommentar og begyndte at fortælle, at vi alle har værdi i Jesus, at vi alle er skabt i Guds billede og ikke som hekse. Så svarede denne medpatient, at de bliver kaldt hekse ude på gaden, når de har struma. Det viste mig bare, hvor stor forskel denne operation gør for folk som Miata. Hun kommer fremover ikke til at blive kaldt heks. Hun behøver ikke at gemme sig. Hun kan blive set som et menneske.”

Som frivillig sygeplejerske hos Mercy Ships oplever Súsanna mange personlige skæbner, som gør stort indtryk. Foto: Mercy Ships

Ud af skammekrogen

At gemme sig er helt naturligt, når man har en fysisk deformitet.  ”En af de lokale medarbejdere fortalte mig, at han ligefrem rystede, da han for første gang så en patient med en tumor, for han havde aldrig set noget lignende før. Han fortalte mig, at han ikke vidste, at sådanne mennesker eksisterede. De havde gemt sig hele deres liv, så de, der ser normale ud, vidste ikke, at de eksisterede blandt dem. Den historie rørte mig dybt. Jeg ser patienterne, når de udskrives efter deres operation og behandling, og de er så glade og stolte og gemmer sig ikke længere. Det er fantastisk at opleve.”

En stor drøm gik i opfyldelse

Súsanna Olsen har altid haft en drøm om at arbejde med mennesker: ”Jeg drømte om at blive sygeplejerske eller læge og bruge min uddannelse både hjemme og i udlandet, hvor der er brug for ekstra hjælp. En stor drøm for mig var at komme ombord på et af Mercy Ships’ skibe. Sygepleje er et meningsfyldt arbejde, og jeg elsker det, uanset hvor i verden jeg er. Jeg brænder for at hjælpe dem, der har brug for en ekstra hånd. Jeg ønsker at gøre en forskel for dem, der virkelig har behov for det. Jeg har altid ønsket at arbejde et sted, hvor nøden er stor, og derfor har jeg altid drømt om at blive sendt ud og bruge min uddannelse både lokalt og internationalt.”

Súsanna er netop vendt hjem efter sit andet ophold hos Mercy Ships. Et ophold, som hun varmt anbefaler til andre. Foto: Mercy Ships

Derfor var det en stor drøm, der gik i opfyldelse, da hun steg ombord på Global Mercy. ”Vi kan godt give lidt til vores brødre og søstre” Súsanna Olsen er så begejstret for det frivillige arbejde på Mercy Ships, at hun gerne anbefaler det til andre. ”Det er sundt at komme væk fra det velkendte miljø og opleve en varm kultur trods stor materiel fattigdom. Det giver perspektiv på tilværelsen. Desuden synes jeg, at vi, der er velsignede med uddannelse og løn, godt kan give lidt til vores brødre og søstre i lande, hvor der er behov for håb og heling.”

Har du et godt råd til andre, der gerne vil afsted?

”Begynd at ansøge med det samme, for ansøgningsprocessen tager tid. Og du forpligter dig ikke til noget, før hjemmefronten, skibet og du selv er enige om arbejdssted og dato. Så du kan altid starte ansøgningsprocessen og senere beslutte, hvorvidt du stadig ønsker at deltage. Og når du først er afsted, så vær åben og klar til at få så meget ud af oplevelsen, som ikke kan måles i penge.”