Sange om håb kommer på TV2
I den kommende weekend og de næste tre uger bliver de danske TV2-seere dagligt tæppebombarderet med reklamespots for cden Sange om Håb med blandt andre sangen I Dine Vingers Skygge, som er udgivet af organisationen Evangelist.
Cden indeholder sange, hvis tekster er skrevet af Karen og Christian Hedegaard, ligesom Christian Hedegaard er manden bag melodierne.
I Dine Vingers Skygge blev til i familien Hedegaards hidtil største krise i vinteren 2003, hvor Karen Hedegaard fik konstateret en ondartet svulst, og hvor lægerne ikke gav hende meget håb. De mente dog, at et kirurgisk indgreb ville forlænge hendes liv, selv om det indebar en risiko for, at Karen ville blive lam i begge ben og ende sine dage i en kørestol. Titlen på cden refererer til vers 1-2 i Salme 57 i Bibelen, som trøstede parret meget i denne periode.
Da tidspunktet for operationen kom, så Karen og Christian et tv-reklamespot for en engelsksproget kristen lovsangs-cd, og de lovede hinanden, at når de var igennem krisen, ville de lave en lignende reklamekampagne for I Dine Vingers Skygge.
– Da jeg så det reklamespot på TV2, vidste jeg bare, at de sange, som vi havde skrevet, skulle på TV2. Og det uanset hvordan det hele endte. Sangene handler om at finde håb og fred midt i kriser, fortæller Christian Hedegaard.
– Det er ikke kun sange for folk, som er i kirken. Sangene er så fyldt med, sorg, glæde og smerte, at de berører alle, siger han.
Ifølge koordinator i Evangelist, Inge Skov, er formålet med kampagnen ikke at sælge 200.000 cder, men at få et budskab ud, om at der er håb. I reklamen gøres opmærksom på hjemmesiden www.sangeomhaab.dk, hvor man kan bestille cden, men hvor der også er information om Karen og Christian Hedegaard og deres liv.
Reklamefremstødet er Karen og Christian Hedegaards private initiativ og kommer derfor ikke til økonomisk at belaste Evangelist. Prisen for de tre ugers daglige tv-reklamer er 650.000 kroner, og pengene kommer blandt andet fra forskellige sponsorer, og derudover har en gruppe forretningsmænd kautioneret for kampagnen, ligesom Karen og Christian Hedegaard kautionerer med pant i deres hus. Hvis der bliver overskud på projektet forvalter gruppen af forretningsmænd dette uden familien Hedegaards indblanden. Dog ligger det fast, at et eventuelt overskud skal gå til velgørende arbejde, og at fem kr. for hver solgt cd sendes videre til fadderorganisationen Uganda Childcare.
Udover cdens specielle tilblivelseshistorie er den også unik derved, at det tjekkiske symfoniorkester, Czechoslo-vakic National Symphony Orchestra, som består af 56 strygere og regnes for ét af verdens bedste symfoniorkestre, medvirker og blandt andet lægger strygere på titelmelodien.
– De tjekkiske strygere tog vi med på opfordring fra vores producer, som netop havde brugt dem ved indspilningen af en anden cd. Tjekkerne er knalddygtige og behøvede kun en eller halvanden time til at indspille hvert nummer, oplyser Christian Hedegaard, som inklusiv udgifterne til de tjekkiske strygere har postet over 100.000 kroner i produktionen af cden.
Optagelserne til reklamekampagnen er filmet omkring Rigshospitalet i København. I forbindelse med kampagnen arrangeres i samarbejde med sygehuspræsterne en koncert på Rigshospitalet lørdag den 18. december med gospelkoret Unity og et strygerensemble. Samme aften er der koncert i Ansgar Kirke i Københavns nordvestkvarter.