30 nye landingsbaner

Det vækker jubel i vanskeligt tilgængelige områder i Tanzania, hver gang MAF kan tage en ny landingsbane i brug30 nye landingsbaner i de mest utilgængelige områder i Tanzania skal gøre det lettere for missionsorganisationer og lokale hospitaler at evangelisere og bringe medicinsk hjælp.

De lokale landsbyer skal lægge jord til og stille arbejdskraft til rådighed, når Allan Conrad fra MAF etablerer nye landingsbaner

Danske Allan Conrad har fået til opgave at stå for planlægning og etablering af ca. 30 nye start- og landingsbaner inden udgangen af 2006. Han har siden 1998 været udsendt af MAF Danmark til Tanzania. På MAFs flybase i Dodoma har han haft ansvar for biler, bygninger og værksteder.
MAF er et interntionalt missions-flyve-selskab, som bl.a. har en afdeling i Danmark.
– Vi har allerede anlagt fire nye landingsbaner for Africa Inland Church, fortæller Allan Conrad og nævner bl.a. Berise:
– Hvor det før var en besværlig biltur på 3½ time hver vej, kan man nu komme frem til Berise med fly på et kvarter. I regntiden er det helt umuligt at nå disse steder med bil.

Nye områder undersøges

Allan Conrad fra MAF

Allan har sammen med en anden MAF medarbejder også foretaget research i Rufiji deltaet, der ligger ude ved kysten ca. ½ times flyvning sydøst for Dar Es Salaam.
Det er et meget ufremkommeligt sumpet område, hvor 98% af befolkningen er muslimer.
YWAM (Ungdom med Mission) og den amerikanske missionsorganisation Gateway ønsker at få anlagt 5 – 6 landingsbaner i dette område, så de kan bygge nye sundhedsklinikker og skoler med henblik på undervisning og evangelisering. Den første landingsbane ved Nyamasati er allerede påbegyndt.
Der er også undersøgelser i gang i Syd-Masai regionen og omkring Mbeya og Kigoma i den sydvestlige og vestlige del af landet.

Samarbejde lokalt

Allan taler flydende engelsk og swahili, og det er en meget stor fordel i hans nye opgave, hvor han i hverdagen har tæt kontakt med lokalbefolkningen.
Når myndighederne i det lokale distrikt og amt har godkendt placeringen af den nye landingsbane, kan arbejdet begynde.
Det lokale bidrag til at få en landingsbane er, at de frivilligt skal udføre arbejdet til gavn for deres lokalsamfund. Allans opgave er mest at sætte dem i gang og vejlede dem.

GPS og tungetriller

– Når landingsbanen er fær­dig stedfæster jeg den med GPS koordinater, og så er den klar til at blive godkendt af de nationale luftfartsmyndigheder, fortsætter Allan.
– Det er ikke altid interessen er så stor, når arbejdet med rydning af banen står på, men når MAF-flyet høres i det fjerne for første gang, så myldrer børn og voksne i hundredvis frem fra alle kanter. Piloten laver først et par lave kontrol overflyvninger, og lander så under stor jubel, til lyden af trommer og tungetriller.
Endnu et øde og ufremkommeligt sted i den afrikanske bush har fået flyforbindelse med omverdenen, og snart efter ankommer MAF regelmæssigt på ’Medical Safari’‑ med et hold læger og sygeplejersker, der foretager sundhedstjek af gravide kvinder, vaccinationer af børn o.s.v. Imens kan MAF-flyet bringe personer, der har behov for hurtig behandling, til det nærmeste hospital.
hb