Rekordmange ringer til telefontjeneste
Sct. Nicolai Tjenesten tangerer sidste års samtalerekord og åbner ny
telefonlinje for at imødekomme de mange henvendelser.Sct. Nicolai Tjenesten havde rigtig mange henvendelser i 2005.
Der blev noteret 25.884 samtaler, hvilket kun er 14 samtaler mindre end året før, der var det hidtil travleste i Sct. Nicolai Tjenestens historie.
Sct. Nicolai Tjenesten er en samtaletjeneste for folk, som har behov for at tale om deres problemer, organiseret af Kirkens Korshær og drevet af frivillige over hele landet. Tjenesten er åben alle ugens dage, i nogle dele af landet fra midt på aftenen til over midnat, andre steder hele døgnet.
Olav Poulsen, der er korshærspræst og leder af Sct. Nicolai Tjenesten, siger:
– Det er mange forskellige problemer, der møder medarbejderne, fra religiøse spørgsmål, selvmordstanker og kriser til behovet for samtale og kontakt. Af medarbejderen kræver det tålmodighed, evne til nærvær og kontakt samt afkald på ambitioner om at skulle ændre og forandre.
Et stigende antal henvendelser har medført, at flere har ringet forgæves, fordi alle linier var optaget. Derfor valgte man at oprette en ekstra linie til at håndtere den stigende efterspørgsel.
Den nye telefonlinie blev åbnet for to uger siden.
Efter de første fjorten dage med den udvidede kapacitet ser det ud til, at flere kommer igennem – og at lidt flere af opkaldene kommer fra mennesker, tjenesten ikke tidligere har talt med. Olav Poulsen siger:
– Udfordringen bliver så, at medarbejderne ikke lader sig løbe over ende af de mange mulige opkald, men sørger for ikke at have den ekstra linie åben i større omfang, end de har kræfter til.
Men selvom udvidelsen ikke betyder, at der altid vil være tre telefoner åbne, så er der mulighed for, at flere kommer igennem, og at vi bedre kan leve op til stifteren af Sct. Nicolai Tjenesten, Haldor Halds ord om, at den personlige omsorg, som Sct. Nicolai Tjenesten tilbyder, er midlet til, at intet menneske behøver at stå alene, men at det altid kan finde et medmenneske.
– Tore