’En god sag’ endnu ikke slået igennem

Indsamlingskonceptet Engodsag.dk gør det let for handlende på internettet at støtte hjælpeorganisationer. Ny undersøgelse viser, at danskerne er villige til at donere penge, men organisationerne mangler stadig, at der kommer handling bag ordene. Ideen er god nok, men vi mangler stadig, at der kommer handling bag danskernes villighed til at donere pengene, siger et par af de hjælpeorganisationer, som er gået med til at deltage i indsamlingskonceptet Engodsag.dk

Landssekretær fra Ordet og Israel, Torben Mathiesen

Konceptet, som blev stiftet i 2004, gør det gratis at hjælpe et godt formål, når forbrugerne handler via Internettet. Netbutikkerne betaler 3-30% af omsætningen til en organisation, og forbrugerne bestemmer selv, hvilken organisation pengene skal doneres til. Det sker ved, at forbrugeren klikker sig ind på en liste, hvor de kan vælge den organisation, de vil støtte.

Forbrugere vil gerne

En ny undersøgelse fra analysebureauet Webpol og Engodsag.dk viser, at det for 79 pct. af danskerne har væsentlig betydning for forbruget, hvis en virksomhed samarbejder med en dansk hjælpeorganisation. Samtidig foretrækker hele 90 pct. af danskerne at donere rabatten videre til velgørenhed frem for at opspare den selv. 550 danskere har deltaget i undersøgelsen.

Manglende handling

Ifølge informationschef i Frelsens Hær, Lars Lydholm, har de endnu ikke mærket det store til undersøgelsens resultat i praksis.
– Vi mangler, at folk sætter handling bag. Der er sket lidt, men det er ikke eksploderet endnu.
– Engodsag.dk er en god måde at indsamle på, fordi det er gennemskueligt og ikke bliver dyrere for forbrugerne.
Men det har endnu ikke kørt så længe. Det er stadig på vej, siger Lars Lydholm.
Heller ikke organisationen Ordet og Israel har endnu mærket det store til danskernes villighed.
Ifølge landssekretær Torben Mathiesen er konceptet endnu ikke helt slået igennem.
– Jeg tror stadig, at det er en god måde, og at folk gerne vil. Men for os er det ikke slået igennem endnu. Jeg tror lige, folk skal lære det at kende først, og jeg tror stadig, at det har en fremtid, siger Torben Mathiesen.

Mest seriøse bud

Ifølge bestyrelsesmedlem i Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, ISOBRO, Poul Møller, er internetbaseret fundraising stadig i sin vorden.
– Konceptet Engodsag.dk er helt klart det mest seriøse bud, jeg har set indtil nu. Men nu er udfordringen at få folk til at benytte det, siger Poul Møller.