Jesus-filmen er en succes i Sverige og Tyskland
VM i Tyskland betød en renæssance for den klassiske Jesus-film. I Sverige har en børne-udgave vakt begejstring.Den klassiske Jesus kan ikke konkurrere med Passion of the Christ i underholdningsværdi
– Men den kan stadig påvirke alle, selv danskere, siger Roger Vann fra Jesus Video Projektet, der for nylig var i Danmark.Siden Jesus-filmen kom frem i 1979, er den gået hen og blevet en bestseller. Det skyldes ikke fancy reklamekampagner, men kristne enkeltpersoner, der køber filmen for at dele den med andre.
Roger Vann, der leder Jesus Video Projektet, besøgte Danmark i slutningen af august. Han er amerikaner, men bor i England, hvorfra han rejser rundt i Europa og tilser arbejdet med at distribuere Jesus-filmen i de enkelte lande.
Man kunne fristes til at tro, at markedet var ved at være mættet, Men Jesus-filmen benyttes stadig i mange lande som et redskab til at udbrede kristendommen. Sådan var det også under fodbold-VM i Tyskland i sommer.
– Mange tyske kirker uddelte en dvd med en særlig VM-version af Jesus-filmen, fortæller Roger Vann, der tilføjer, at der er tusindvis af kirker i Vesteuropa, der anvender filmen i deres arbejde.
I Sverige har kirkerne været særligt glade for at bruge en børne-udgave af filmen.
Mens filmen har været en succes i vore nabolande, har distributionen dog gået mere trægt i Danmark.
– Tror du, at filmen stadig kan påvirke den danske befolkning, selv om det ikke er en ny film?
– Jesus-filmen er over 20 år gammel og kan ikke konkurrere med noget som The Passion, når det gælder underholdningsværdi, forklarer Roger Vann. – Men den kan stadig påvirke selv danskere der søger sandheden om Gud, der blev menneske.
– Men når man allerede har set filmen, hvorfor skulle man så købe den?
– Det er ofte meget svært at starte en samtale om åndelige ting. Men hvis nogen er så interesseret, at de gerne vil se på Jesus-filmen i 90 minutter, så er det meget lettere for en kristen at få en samtale om personen Jesus bagefter, forklarer Roger Vann.
En ny statistik fra juli 2006 viser, at Jesus-filmen i alt er blevet distribueret i over 42 millioner eksemplarer. Det anslås, at antallet af seere har rundet de seks milliarder.