15 minutters opmærksomhed

Børns rollemodeller er deres forældre, lærere og venner. Men nu spejler de sig også mere og mere i online-fællesskaber som Youtube og ARTO.Børn sender beskeder, fotos og videoer ud om sig selv og venter spændt på verdens reaktion. Mange reaktioner er lig med meget opmærksomhed, skriver KLF, Kirke & Mediers nyhedsbrev ”Medierne og os”.
Forældre og medie-organisationen i USA Common Sense opfordrer forældre til at tage en snak med deres børn om disse ting: Føler du dig værdsat, når folk giver points til dine sider og fotos? Hvad tror du dine venner vil være villige til at sige for at få opmærksomhed? Hvordan ser du forskellen mellem opmærksomhed og det at blive set? Hvilken tilfredsstillelse får du fra dit online-liv?
– Online-fællesskaber er spændende, men det er også vigtigt, at børn/unge får en forståelse af, hvilke værdier de skal værne om, og hvor online-livet har sine begrænsninger. Derfor synes vi, at disse spørgsmål er relevante at give videre, skriver KLF, Kirke & Medier.
-nord