Seværdig film om uforløst skyld

Ulrich Nymanns verden af løgn og bedrag, som han endda tjener store penge på, krakelerer og sender ham ud på den helt store nedtur, da han en sen aften uforvarende bliver årsag til en mands død.Det er optakten til det danske drama Hvid nat. Instruktør er Jannik Johansen, som debuterede med succesen Rembrandt. Manuskriptet til Rembrandt såvel som den nye film har han skrevet sammen med Anders Thomas Jensen, der er manden bag store succeser som Blinkende lygter og Adams æbler. Som manuskriptforfatter er Jannik Johansen i øvrigt også kendt fra Oh Happy Day, som han skrev sammen med Hella Joof og Lotte Andersen.
Drivkraften i Hvid nat er de følger, der kan komme af, at der ikke bliver gjort op med skyld, og at sorg ikke bliver bearbejdet.
For Ulrich Nymann, stærkt spillet af Lars Brygman, der fik en velfortjent Robert for sin præstation, fører det ind i et voldsomt opgør med hans overfladiske overklasseliv. Han bliver efterhånden et „natmenneske“ på flugt fra alt det, han har forbrudt sig mod, og al den forlorenhed, han har fyldt sit liv med.
Efterhånden som historien skrider frem, viser det sig, at han „flygter“ fra mere end den ene mands død, at han har mere end „ét lig i lasten“.
Først da han er helt derude, hvor han er på selvmordets rand, kommer vendepunktet – hjælpen, som han nu kan tage imod, tilgivelsen – og en form for forløsning.
Hvid nat er ikke lige overbevisende hele vejen igennem, men det er en ganske seværdig film, som man ikke sådan kan ryste af sig.
Niels Jørgen Vase

Hvid nat • 90 min.
Nordisk Film