Medierne og os

Danmarks Kirkelige Mediecenter har udgivet en flot og omfangsrig bog, som kan hjælpe kirkelige medarbejdere til at bruge medierne bedre. Både de interne og de udadvendte.Vi lever som bekendt i et informations-samfund. Derfor må kirken tage udfordringen op og bruge medierne i sin kommunikation.

Bogens første del gennemgår de grundlæggende teorier om kommunikation, mens anden del giver konkrete idéer og gode råd.

Det hjælper en ny håndbog de ansatte og frivillige med.
Bogen er udgivet af Danmarks Kirkelige Mediecenter i Århus. Et center, som Kristelig Lytter- og Fjernseerforenig i sin tid var fødselshjælper for. Takket være store millionbeløb fra Lego-fonden har DKM kunnet producere adskillige tv-programmer, foruden at tilbyde kurser for menighedsråd og kirkelige organisationer.

Også for frikirker

Det er nok især de folkekirkelige, der har haft gavn af centret, men DKM er skabt for at hjælpe alle danske kirker med at kommunikere bedre.
Jeg var selv med i den første stiftende bestyrelse, hvor tv-manden Benny Aros var den første direktør. Han lagde især vægt på det, han var bedst til, nemlig at producere tv.
I dag er DKMs leder teologen Simon Kangas Larsen.
– Vi møder i vores daglige arbejde med kirke og organisationer mange mennesker, der er udfordret af at kommunikere det, de brænder for: Kirke og kristendom.
Det er dem, vi har lavet bogen til, så kir­ken kan nå længere ud med sine mange positive og gode budskaber, siger Simon Kangas Larsen, en af idémændene bag bogen.

God afløser for
’Ud med Sproget’

Jeg har et særligt forhold til denne sag. I 1984 udgav jeg nemlig sammen med journalist Bent Dahl Jensen den første håndbog i kristen kommunikation herhjemme.
Den faldt på et tørt sted, for snart måtte den genoptrykkes, og vi var ude i masser af missionshuse, kirker og organisationer for at fortælle.
Mange har gennem årene efterlyst en up-to-date udgave af ”Ud med Sproget”. Men den nye bog fra Mediecentret er meget flottere. Bogen er produceret med al den ekspertise og de ressourcer, som DKM har til rådighed. Både Jyske Bank og Landsforeningen af Menighedsråd har givet tilskud. Sidstnævnte vil bruge den til det forestående menighedsrådsvalg i november.

Kendtes kommentarer

Bogen er krydret med otte klummer, skrevet af kendte:
Mette Bock, DR, tidligere chefredaktør på JydskeVestkysten; Anders Laugesen, DR P1; Henrik Birkvig, Den grafiske Højskole; Preben Mejer, In­novationLab; Lotte Hansen, kommunikationsdirektør, Erik Bjerager, Kristeligt Dagblad; konsulent Stig Fog og tidl.biskop Jan Lindhardt.
Klummerne giver et input om, hvad god kirkelig kommunikation er og skal være.

Det grundlæggende
og det konkrete

Bogens første del introducerer det grundlæggende. Om at skrive godt, tage gode billeder og tænke i grafik og lay­out.
Anden del fortæller praktisk om hjemmesider, kirkebladet, kontakt til pres­sen, samt PowerPoint i den kirkelige kommunikation og undervisning.
Bogen vil blive brugt ved DKMs kurser i kommunikation for kirkefolk, men kan også bruges til ”selvstudium” som en opslagsbog, når man mangler inspiration og hjælp.

Fakta om bogen:

• Titel: Kirken… og en masse medier.
• Danmarks Kirkelige Mediecenter, www.dkm.dk, 87 40 37 00.
• Af Rikke Rosenkrans Bøgh, Brian Karstensen, Simon Kangas Larsen, Ole Steen Pedersen og Børge Schmidt.
• Grafisk tilrettelæggelse og illustrationer: Pedersen & Pedersen.
• Pris: 275 kr.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Tips om at kommunikere

Skriv forståeligt
Skriv ikke.. men:
Angående – om
Anvende – bruge
Dersom – hvis
Finde sted – ske
Fornøden – nødvendig
Følgelig – derfor
Opnå – få
Samtlige – alle
Såfremt – hvis
Såvel – som – både – og
I tilfælde af – hvis
Tillige – også
Udbede sig – bede om
Vedrørende – om

8 spørgsmål

1. Hvad vil jeg opnå?
2. Hvad er budskabet?
3. Hvem vil jeg nå?
4. Hvor meget tid har jeg?
5. Hvor mange penge har jeg?
6. Hvem er mit budskab relevant for?
7. Er det vigtigt, at jeg selv bestemmer ordlyden, eller er det historien i sig selv, der er vigtig?
8. Hvornår skal budskabet være ude hos modtageren?

Fem fede fif til
førsteklasses foto

• Gå tæt på motivet. Specielt af personer. Det fremhæver ansigt og øjne.
• Mennesker er mere interessante end bygninger. Et billede med mennesker er der mere liv i.
• Se i søgeren, inden du trykker af, og sorter overflødige elementer som lygtepæle, flagstænger og lignende fra.
• Undgå at bruge blitz. Naturligt lys virker bare bedst på billeder. Du kan på mange kameraer stille på lysfølsomheden (IS0) og derved undgå at bruge blitz.
• Tag samme motiv fra flere vinkler og både i højformat og bredformat. Det er ikke altid til at vide, hvad der passer bedst til motivet – og i bladet eller på hjemmesiden, hvor du skal bruge det. Tag rigeligt med billeder – det øger chancen for at fange motivet i det rette øjeblik.


Artiklen fortsætter efter annoncen: