Vidunderligt velgørende

Den elsker af klassisk kirkemusik, der ikke i den seneste tid har hørt om Arvo Pärt, har vist ikke fulgt ordentligt med.

Den største nulevende komponist af kirkemusik og årets Sonningprismodtager er ganske udmærket portrætteret i både tekst og musik i „Arvo Pärt – A Portrait“ fra Naxos.

For den estisk-tyske komponist har været på manges læber, fordi han i år fik den største danske musikpris, Sonningprisen på 600.000. kr. Som han i øvrigt fik for ”i årtier at have skabt værker af unik skønhed og stærk åndelig kraft”. ”Folk, der ellers er til electronica, rock eller Mozart, er strømmet til pladebutikker og kirker for at lade Pärts klange dulme sindet”, skrev Thomas Michelsen i denne forbindelse i Politiken.
”Ny klassisk kirkemusik”, vil elskeren af smuk musik måske sige, ”nej tak, det er for avantgardistisk”. Men vent nu lige lidt. Pärt komponerer moderne musik, men det er højst velklingende og smukt. Han sætter bare tingene sammen i en lidt anden orden, end man er vant til. Det er en ganske enfoldig karakteristik af Pärt, af hvem vi allerede har anmeldt flere cd’er.
Alle 10 kompositioner på denne cd er bestillingsarbejder fra forskellige kirker til bestemte lejligheder og skrevet i perioden 1994-2001. De er alle for uakkompagneret blandet kor, så på en måde bliver Pärts måde at bygge musikken op på af enkle og få midler endnu tydeligere, „uforstyrret“, som den er, af instrumenter. Og de bygger næsten alle på nytestamentlige tekster, hvor man let følger hans originale musikalske tydning af teksten. I ’Jeg er det sande vintræ’ skiftes de enkelte stemmegrupper til at synge Jesu ord om vækst, modning osv., og de bliver overtaget, kommenteret, uddybet af de andre stemmegrupper. Pärts musik er af en art tidløs, meditativ, alvorlig og let melankolsk art, der er velgørende for sindet og fuld af spændende ideer.

Himmelske harmonier

Begejstringsbølgen med Hildegard af Bingen er tilsyneladende usvækket. En del af fascinationen for denne mystiker, nonne, poet, teolog, helsekvinde, komponist osv. fra Middelalderen, skal søges i den helhed, hun i og med sit hele værk skaber i en og samme person, og som vores moderne splintrede verden siges at savne så meget. Man lader sig fortrylle og betage af hendes tekster om de ”himmelske harmonier”, som hun kalder dem. Der er en ro, afklarethed og fortrøstning i sig selv i en sådan overordnet romantisk overskrift over hendes gregorianske, latinske sange. Hun bryder dog op på formerne for den gregorianske sangkomposition i sin begejstring og henførelse. (Eksaltation eller ekstase kalder mystikerne vist denne sindstilstand.) Derfor er sangene ”krydret” med vildtvoksende og flagrende melodier, der er meget større i toneomfang end normale gregorianske melodier. Følelsesintensiteten kunne vel ikke blive stærk nok for hende i hendes glæde over Gud, skaberværket, englene osv. De otte enstemmige og ualmindeligt ekspressive sange om den himmelske harmoni, som er undfanget i hendes visioner, synges skiftevis af et kor af mænd og kvinder. For dem, der absolut vil forstå teksten, er den oversat til engelsk. Men musikken i sig selv er meditativ og sjælsberoligende i en grad, man ikke kender fra nogen som helst nutidig musik.
Erik Linow

Arvo Pärt-cd: 57 min. • Kirkebutik.dk-pris: 55 kr.
Hildegard-cd: 74 min. • Kirkebutik.dk-tilbudspris: 45 kr.