Stærk ny lovsang fra Tim Hughes

Få måneder efter live-opsamlingen ’Happy Day’ er Tim Hughes på spil igen. I marts udkommer et nyt studiealbum, det fjerde af slagsen, fra den 32-årige lovsangsleder. Albummet hedder ’Love Shine Through’.
En ny cd fra Tim Hughes er ellers ikke hverdagskost. Tolv år er der gået, siden han markerede sig for første gang som lovsangsskriver med sangen ’Here I Am to Worship’, der i 2001 udkom på en cd med samme navn.
Helt så fængende melodier er der ikke på ’Loves Shine Through’ – bortset fra den superfede ’Jesus Saves’, der dog allerede findes på adskillige andre cd’er. Til gengæld er det en dygtigere og mere erfaren Tim Hughes, som man hører i 2011. Og for dig, der kan lide lovsang, hvor Gud er omdrejningspunktet (!), rummer ’Love Shine Through’ masser af lækkerier.
Kun få forstår som Tim Hughes at skrive bibelfunderede tekster, der samtidig ligger godt på tungen og bider sig fast. Imens skinner hans personlige lidenskab for Jesus igennem, uden det dog nogensinde bliver for personligt eller følelsesdyrkende.
Et par highlights fra cd’en, som du kan glæde dig til snart at høre spillet af et lovsangsband nær dig:
Albummets første track, ’Counting On Your Name’, er allerede på nettet som en smagsprøve på albummet. Nummeret repræsenterer da også cd’en rigtig godt. Det er som de øvrige sange, bare lige lidt federe. Sangen er en bekendelse af troen på Jesus som frelser.
Også ‘Saviour’s Song’ skiller sig ud. Det mørke, basdrevne vers minder mere om Delirious? end den typiske Tim Hughes.Sangen har desuden en smuk harmoni mellem Tim Hughes og en kvindelig andenstemme – og en stærk tekst med Jesu død og opstandelse i centrum.
Albummet fortsætter i sangen ’All Glory’, der musikalsk minder en del om, men slutter i et klimaks med et stort og energisk gospelkor. Det trick er set før, men det virker stadig. Superfedt.
På sangen ’At Your Name’ laver Tim Hughes ”ballade” – i et lavere tempo og med strygere. Og i titelnummeret leger han med elektroniske effekter. Der er med andre ord både kvalitet og masser variation på Tim Hughes’ seneste (og måske bedste) album, der udkommer i slutningen af marts.
Steffen