Opstandelse fra de døde

Rossellinis mesterværk ”Rom – åben by” er en film, man ikke må snyde sig selv for at se.De sidste dage af Anden Verdenskrig i Rom. Tyskerne søger desperat efter modstandsfolk. Filmen Rom – åben by er en epokegørende realistisk film om ”almindelige mennesker” i vanskelige situationer. Samtidig har den en ”åndelig” dybdedimension.
Anden Verdenskrig var knapt slut, før Roberto Rossellini (1906-1977) og hans filmhold gik ud i gaderne for at lave film om krigens Italien. Rossellini fortæller sin historie fra hovedstaden i den nye stilretning, som filmen selv var med til at definere: neorealismen. De øvrige fædre til neorealismen er instruktørerne Vittorio De Sica (1901-1974) og Luchino Visconti (1906-1976) samt forfatteren Cezare Zavattini (1902-1989).
Neorealismen blev til som en reaktion på den forgangne tids propagandistiske eller eskapistiske film, ”de hvide telefoners film”, som nogle af filmene fra fascismens år blev kaldt. Samtidig var filmene for en del også tænkt som en impuls til et nyt og bedre Italien.
Rom – åben by er Rossellini på toppen. Realisme-virkningen er soleklar, selv om de medvirkende ikke er en blanding af professionelle skuespillere og amatører, sådan som det ellers ofte skrives. Skuespillerne er alle personer, der har erfaring fra film eller andre dele af underholdningsverdenen, men flere af dem var relativt ukendte og slet ikke floromvundne stjerner, men de gør det fantastisk og virker ægte, så realisme-virkningen er der. Desuden er det meget synligt, at handlingen er optaget på gader i og omkring Rom, til tider med en næsten reportage-lignende virkning.
Filmen skildrer såkaldt almindelige mennesker, som engagerer sig i kampen mod den nazi-tyske besættelse og mod de sidste italienske fascister og medløbere. Rossellini giver her udtryk for sin egen ”store koalition”. Det er de mest forskellige mennesker, som indgår i modstandsbevægelsen: fra kommunisten Giorgio Manfredi til den katolske præst Don Pietro. Da Manfredi er blevet pågrebet af tyskerne, viser filmen hans tortur i billeder, der giver associationer til (Jesu) korsfæstelse. Filmens afsluttende henrettelses-scene er ligeledes særdeles barsk og samtidig sært håbefuld: Morgengryet, himlen, fuglene, børnene osv. har altid givet mig den oplevelse, at dette er død og opstandelse. Døden får ikke det sidste ”ord”; det gør morgengryet, fuglene og børnene.

Rom, åben by (DVD)
98 min.
Kirkebutik.dk-pris: 95 kr.