Rigtige medarbejdere er vigtigere end flotte visioner

Den populære ledelsesforsker Jim Collins underviser igen på Willopw Creeks lederkonference Global Leadership Summit i København i den kommende weekend. Han bruger tit en bus som billede på godt lederskab.Hvad har ledelse med buschauffører at gøre? Alting!
Det mener i hvert fald ledelsesforsker Jim Collins, der tit bruger bus-metaforen, når han underviser ledere.

Jim Collins er ledelsesforsker og underviser i weekenden på Global Leader-ship Summit i København.

Han kan sikkert ikke undgå at nævne busser, buschauffører og buspassagerer, når han skal undervise på Global Leadership Summit i weekenden.
Lederkonferencen transmitteres fra megakirken Willow Creek Community Church og samler 80.000 kirkeledere fordelt på 450 byer i 85 lande. I Danmark holdes konferencen i Københavns Kulturcenter den 26. og 27. oktober.
Og Jim Collins er på talerlisten kendt for bestsellere som ’Good to great’ (Fra god til fremragende, red.)”og ’How the mighty fall’ (Sådan falder den store, red).
Her lader vi ham med egne ord fortælle den berømte historie om bussen, chaufføren og ikke mindst de rigtige passagerer:

Jim Collins fortæller

Du er buschauffør. Bussen, din virksomhed er gået i stå, og det er dit job at få den i gang. Du er nødt til at bestemme, hvor du skal hen, hvordan du skal komme derhen, og hvem der skal med.
De fleste mennesker antager, at gode buschauffører (læs: erhvervsledere) straks starter rejsen ved at annoncere til folk på bussen, hvor de skal hen, ved at angive en ny retning eller ved at formulere en ny vision.
Men faktisk starter erhvervsledere, som går fra at være gode til at blive fantastiske, ikke med et ’hvor’”men med et“’hvem’.
De starter med at få de rigtige folk med i bussen, de forkerte folk ud af bussen, og de rigtige folk på de rigtige pladser. Og de holder fast i først folkene, så retningen–uanset hvor alvorlige omstændighederne er.

Rigtige passagerer er fleksible

Hvis folk er med på bussen, fordi de tror, de ved, hvor den skal hen, vil du få problemer 10 kilometer nede ad vejen og opdage, at du er nødt til at ændre retning, fordi verden har forandret sig.
Men hvis folk hovedsageligt er med på grund af alle de andre dygtige folk på bussen, vil det være meget hurtigere og nemmere at reagere på ændrede betingelser.
For det andet, hvis du har de rigtige folk på bussen, behøver du ikke bekymre dig om at motivere dem. De rigtige folk er selv-motiverende: Der er ikke noget, der slår det at være med i et team, hvor det forventes at skabe store resultater.
For det tredje, hvis du har de forkerte folk med i bussen, er alt andet ligegyldigt. Du kan være på vej i den rigtige retning, men du vil alligevel ikke opnå storhed. Store visioner med middelmådige folk vil give middelmådige resultater.

Fremragende ledere er ydmyge

Og det får det hele til at handle om lederkvaliteter, og helst hvad Jim Collins kalder ’niveau 5 ledere’:
– I vores undersøgelse af hvilke virksomheder, der bliver store og hvilke, der ikke gør, observerede mine kolleger og jeg at lederevnen følger et fem-trins hierarki, med fem som det højeste.
På niveau 1, er du en særdeles kompetent person.
På niveau 2, bliver du et bidragende medlem af teamet.
På niveau 3 bliver du en kompetent leder.
På niveau 4 bliver du en effektiv leder.
For at komme op på niveau 5 kræves der en særlig blanding af personlig ydmyghed og professionel vilje. Det er evnen til at kanalisere dine personlige ambitioner og kapacitet ind i en større sag eller mission.
’Niveau fem ledere’ adskiller sig fra niveau 4 ved at de er ambitiøse først og fremmest for sagen, organisationen, missionen, nationen og arbejdet. De søger ikke noget for sig selv, og de har viljen til at opfylde ambitionen uanset hvad det kræver (inden for rammerne af organisationens kerneværdier).