Unikt mediesamarbejde fylder 1 år

DR og Folkekirken samarbejder om at sprede Bibelens budskab på internettet og smartphones.
”Et unikt samarbejde” kan man vist kalde samarbejdet mellem Danmarks Radio og Folkekirken.dk om videoklip med salmer, bønner og fortolkninger af dagens tekst.Dagens Ord hedder tilbuddet, hvor alle frit kan hente kristen inspiration på deres computer eller smartphone. Den 12. december markeres 1-årsdagen for samarbejdet med en workshop på Danmarks Radio i Aarhus.

Hverdagskristendom

– Dagens ord retter sig mod et moderne publikum, der gerne vil have den kristne dimension med i hverdagen på en lettilgængelig måde, skriver DR.dk.
På websitet og den tilsvarende mobilapp giver en række præster via videoklip mulighed for at tænke over store og små aspekter af livet. Man kan få en velsignelse og give den videre til dem, der måtte have behov for den. Folkekirkens Ungdomskor har indsunget en række af de største danske salmer, og man kan afprøve en ny måde at bede bønner på – i for eksempel taknemmelighed, længsel eller håb.

Nomineret til europæisk pris

Konceptet Dagens ord har gjort et stort indtryk – både i Danmark og i Europa, hvor Dagens ord for nylig blev nomineret på ”Prix Europa”-festivalen til prisen for bedste tværmedielle online produkt. Det vakte især opmærksomhed, at en offentlig public service virksomhed som Danmarks Radio kan indgå i et så tæt samarbejde med et trossamfund som Folkekirken. Den danske delegation forklarede, at hvis det ikke er public service at formidle kristendom, hvad er så?
Dagens ord er en videreudvikling af DR og Folkekirkens samarbejde om transmissioner af kirkelige handlinger som ’Morgenandagten’ fra Københavns Domkirke, søndagens højmesse på P1 og DR Kirken på DR1.

Unge medvirker

Med ’Dagens ord’ ønsker DR og Folkekirken at komme med nye bud på, hvordan man kan formidle den kristne kulturarv på en levende og personlig måde. Fødselsdagen markeres med en kreativ workshop om formidling af kristendom i digitale medier.
– Det er vigtigt, at tænke i kreative måder at aktualisere kristendommen på – også i de digitale medier, siger Ellen Aagaard Petersen, der er redaktør på folkekirken.dk og medudvikler af Dagens ord.
Inden længe følger et nyt tiltag, ’Mit Dagens ord’, som er en række videoklip, hvor almindelige unge vælger et bibelord og fortæller, hvad det siger dem, og hvad de kan bruge det til i deres hverdag.