At flyve for livet

s17_etHåbet har vingerHistorien om MAF, Mission Aviation Fellowship, en international fælleskirkelig flytjeneste, er spændende læsning.

Mottoet var fra starten: ”At flyve for livet”, som er dobbelttydigt, for piloterne har tit fløjet under meget udfordrende vilkår. MAF betjener missionærer og hjælpeorganisationer på meget vanskeligt tilgængelige steder med flyvning for at bringe medicin, lægehjælp, nødhjælp og evangeliet.

Kristne piloter vil gøre en forskel

Det hele begyndte, da kristne piloter med erfaringer fra 2. Verdenskrig i det britiske flyvevåben (RAF) besluttede at hjælpe rundt om i verden. I 1948 begyndte Stuart King sammen med andre piloter at analysere behovene for en flytjeneste i det østlige Afrika. De gik systematisk til værks, og man får indblik i, hvor meget seriøs analyse, der skal til for at forberede en flytjeneste.
De skulle undersøge, om der var missionsstationer, hvor flytransport ville være en fordel sammenlignet med landtransport, og hvorvidt missionærerne ønskede at bruge fly. Der skulle ryddes skov og bygges landingsbaner, der skulle skaffes tilladelser fra regeringer og deres flytjenester. Det var nødvendigt med specielt kvalificerede piloter til netop denne type flyvning. Der skulle særlig ekspertise til den lokale – til tider specielle – flykommunikation, og flyene skulle være tilpassede de svære forhold. Fx begyndte MAF at bruge vandfly monteret med pontoner, så de kunne lande og lette på vandet, hvis terrænet på land var for svært. Og så skulle økonomien kunne bære.

Udfordringer

Stuart King, medstifter og fhv. leder af MAF, fortæller meget levende om flytjenestens udfordringer gennem en række episoder fra MAFs historie. Hvis en af nutidens rutefly-piloter har en kedelig dag, så er her virkelig noget at blive imponeret af! Det har krævet mod at være MAF pilot med ekstraordinært svære vejrforhold, blodige borgerkrige, flytekniske udfordringer og spekulationer om flytyper og landingsbaner til de meget specielle og krævende lokale forhold. Men hver ny landingsbane har betydet en åben dør til et nyt lokalsamfund. MAF pilothustruerne har også gjort en stor indsats på forskellig vis. Fra den spæde start med flyvning i få afrikanske lande flyver MAF i dag i 33 lande. Formålet er ”at give evangeliet vinger”, og det haster mere end nogensinde, da behovene er vokset.

Stuart Sendall King:
Håbet har vinger
– den spændende og inspirerende historie om MAF
397 sider • 150 kr.
MAF Danmark