Debat i Norge om faren ved kristen zionisme

Den kristne zionistiske bevægelse i Norge har tilslutning i mange kirkesamfund.  Billedet er fra debatten i Kirkens Hus i Oslo. Foto: Markus Plementas.
Den kristne zionistiske bevægelse i Norge har tilslutning i mange kirkesamfund.
Billedet er fra debatten i Kirkens Hus i Oslo. Foto: Markus Plementas.

– Er kristen zionisme en hindring for fred? blev der spurgt under debatten i Oslo. 

Norges Kristne Råd og Mellomkirkelig Råd var blandt arrangørerne af et seminar i Kirkens Hus i Oslo om kristen zionisme sidste mandag.

Seminaret med titlen ’Kristensionisme – Et hinder for fred?’ blev arrangeret i forbindelse med lanceringen af bogen ’Armageddon, Halleluja! Møter med politisk kristendom’ af Dag Hoel.
Forfatteren har mødt kristne zionister i missionshuse i Setesdalen, i megakirker i Texas og har rejst sammen med dem på en bustur rundt i Israel.

Retfærdiggør vold

Dag Hoel beskriver det, der betegnes ’tvivlsomme holdninger’ blandt nogle israelsvenner. Han mener, at det ikke er unormalt for kristne israelsvenner at retfærdiggøre vold for at forsvare Guds plan.
– Vi har brug for mere kundskab om, hvad kristen zionisme er, både når det gælder teologisk begrundelse og politiske implikationer, sagde generalsekretær i Mellomkirkelig Råd, Berit Hagen Agøy.

Forskellige kirker

Kristne zionister støtter jødernes hjemvenden til staten Israel med henvisningen til bibelske profetier. Jesus kommer først igen, når jøderne er blevet samlet i Det hellige Land og har omvendt sig til kristendommen.
Denne opfattelse findes i mange forskellige kirkesamfund i Norge, og holdningen afspejles i flere mediers behandling af situationen i Palæstina og Israel.

Opfyldelsesteologi

Seminaret behandlede de kristne zionisters grundlag, indflydelse og konsekvens. Der var oplæg ved biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug, redaktør af Dagen, Vebjørn Selbekk og pensioneret præst Jens Olav Mæland.
– Den teologi, jeg står for, er ingen erstatningsteologi, men en opfyldelsesteologi. Den handler om, at Gud står ved sine løfter, sagde biskop Halvor Nordhaug. Han tilføjede dog, at opfyldelsen af landløfterne og spekulationer om endetiden ikke må skygge for evangeliet.
Biskoppen frygter, at kristen zionisme vanskeliggør fredsprosessen i Mellemøsten.

Solidaritet

For chefredaktør ved Dagen, Vebjørn Selbekk, der betegner sig selv som kristen zionist, handler det om at vise ’solidaritet overfor verdens mest forfulgte folk’.
– Jeg er kristen, fordi jeg tror på Jesus Kristus, og zionist, fordi jeg støtter tanken om jødernes ret til et hjemland i deres historiske kerneområde, sagde Selbekk.
Han maner dog til forsigtighed og soberhed, når det gælder eskatologien, dvs. teologiens lære om de sidste tider.

Vranglære?

Den pensionerede præst, forfatter og tidligere lærer ved Fjellhaug Missionsskole, Jens Olav Mæland, er blevet stærkt kritiseret for at have kaldt kristen zionisme for vranglære.
Han omtaler sig selv som israelsven og mener, at det er muligt at være israelsven uden at være zionist.
Kristen zionisme er en støtte til den eksklusive politiske zionisme, som er synliggjort i den israelske stat. Men denne stat er endt som ’et etnokrati’, altså en stat, hvor ét folk bliver favoriseret, mens den palæstinensiske arabiske befolkning bliver undertrykt, sagde Mæland.
Herefter blev der åbnet for debat og spørgsmål fra publikum, skriver KPK.
Bodil