Børn ser porno i skoletiden
Skolen har ansvar for problemet i skoletiden, mener lærerne i en undersøgelse fra et webfilter-firma.
En ny undersøgelse viser, at børn ser porno i skoletimerne på internettet.
Det mener i hvert fald 40 pct. af lærerne i en ny undersøgelse, som sætter fokus på børns brug af nettet, herunder porno- og sexsider, på danske skoler.
I undersøgelsen, der fandt sted i foråret 2015, har firmaet Webfilter spurgt 124 undervisere i alle aldre, fra flere skoler og flere kommuner om børns brug af nettet.
Undersøgelsen er lavet for at sætte fokus på, hvad underviserne mener, og hvad skolerne gør ved problemet med børns brug af porno-sider.
Skolernes ansvar
Undersøgelsen viser bl.a. at:
– 40% (af underviserne) mener, at børn har set porno- og sex-sider i skoletiden.
– 95% mener ikke, at de unge skal udsættes for sex-sider.
– 80% ønsker en balance mellem filtrering og dialog.
– 70% mener, skolen skal tage ansvaret for dette i skoletiden.
Underviserne vurderer, at mange børn ser sex eller porno frivilligt eller ufrivilligt i skoletiden. En stor del af underviserne mener dog ikke, at de unge skal udsættes for det i skoletiden. De samme undervisere ønsker ikke blot et filter, men også en dialog med de unge.
Løsning: Filter og dialog
Et af spørgsmålene lyder:
Hvor gammel skal man være for at se porno på skolens internet?
Her svarer 5 procent af de adspurgte 15 år, mens 95 procent mener, at det ’slet ikke skal opleves’.
Et andet spørgsmål lyder:
Er det skadeligt for børn helt ned til 6 års alderen at se porno?
Hertil svarer 79 % af de adspurgte Ja. Kun 2 % siger Nej, mens 19 pct. siger ”Ved ikke”.
Der er dog flere holdninger til, hvordan problemet kan løses, fortæller Jakob Levinsen fra Webfilter.
– Størstedelen af underviserne ønsker, at skolen tager ansvaret for problemet i skoletiden og finder løsninger på det, siger Jakob Levinsen, der konstaterer at flere lærere ønsker, at skolen skal tage ansvar.
Firmaet WebFilter i Herlev laver selv sikkerhedsløsninger, webfiltrering, dialogværktøjer og tidsstyring til undervisningsområdet.