Tyrkisk kulde – eksistentiel distance
Sidste års Guldpalmevinder ”Vintersøvn” er en overraskende tyrkisk film for et særligt interesseret filmpublikum.
Den tyrkiske film Vintersøvn vil nok overraske en del tilskuere. Det er en nemlig en eksklusiv kunst-film for et lille, intellektuelt publikum.
Instruktøren Nuri Bilge Ceylan fortæller om den filosofiske hotel-ejer Aydin, som lever sammen med sin unge hustru Nihal og sin søster Necla i området Kappadokien i det centrale Tyrkiet.
Rejser adskillige etiske og eksistentielle spørgsmål
Det særprægede landskab vil nok være en stor del af denne films fascination for filmens seere. Når hovedpersonen ikke lige er ude i naturen, holder han ofte lange, filosofiske samtaler med Nihal eller Necla. Samtalerne synes inspireret af Anton Tjekhovs fortællinger, men hvor fører de hen? Det ene øjeblik taler de om filosofi og moral, det næste om smadrede glas i opvaskemaskinen. Filmen vil formodentlig vise os, at der i Tyrkiet findes en intellektuel klasse, som ikke følger parolerne fra de aktuelle magthavere. Vi er fjernt fra Istanbul, og man fornemmer en vis distance til traditionel islam og aktuel islamisme.
Hovedpersonen har en klumme i den stedlige avis, og samtalerne med Nihal og Necla handler ofte om dagligdagens moral. Når Aydin distancerer sig fra Nihals lokale velgørenhedsarbejde og samarbejder med en brutal gældsinddriver, afslører det hans misantropiske livsholdning. I filmens løb bliver indtrykket af Aydin mere og mere tvetydigt, og undertegnede har svært ved at forstå, at de to kvinder i længden kan holde ham ud.
Det fascinerende ved filmen: roen og landskabet
Filmen varer 188 minutter. Filmens længde og langsomme tempo er noget af en prøvesten for seernes interesse for denne film, og det vil ikke være mærkeligt, hvis nogle ”står af” undervejs. For en lille seergruppe vil fascinationen af netop denne ro og af filmens landskabsbilleder bære igennem hele vejen.
Vintersøvn (DVD)
188 min.
Kirkebutik.dk-pris: 145 kr.