KKR/tv – kristen stemme i mediestøjen

Nick Hansen er ny projektleder for KKRtv. Han håber, at den kristne tv-station kan bidrage med netop det, som er dens særkende, det kristne budskab, og give både oplysning og vejledning til seerne.

Som ny projektleder for KKR/tv vil Nick Hansen gøre stationens profil skarpere og nå endnu flere danskere gennem Internettet og de sociale medier.

– Mit nøgleord er evighedsværdi. Jeg ønsker kun at arbejde med noget, der rækker ud over mig selv og er større, end at jeg bare tjener penge. Det skal række ind i troens verden og give mening i en større sammenhæng. Jeg skal se et større mål.

Det siger Nick Hansen, der er ny daglig leder i den kristne lokal-tv-station KKRtv i København. KKRtv er en af 35 kristne lokalradio- og tv-stationer under paraplyen Den Kristne Producent Komité (DKPK).

Nick Hansen kommer fra en stilling som skoleleder for Nordjyllands Kristne Friskole i Nørresundby.

– Jeg har været skoleleder i 10 år, og her kunne jeg se et større mål, når jeg støttede børn og rådgav forældre i familier med belastet baggrund. Tænk, at rådgive forældre og bagefter opleve, at mine råd rent faktisk virkede! Og at børn fik aha-oplevelser i undervisningen! Alle lærere elsker det øjeblik, hvor der går et lys op for børnene.

Oplysning og vejledning

Det samme håber Nick Hansen vil ske med KKRtv’s seere. At stationen kan bidrage med netop det, som er dens særkende, det kristne budskab, og give både oplysning og vejledning til seerne.
KKRtv brød Danmarks Radios monopol i 1984 og var dengang en stor station med omkring 40 fuldtids medarbejdere. I dag er stationen en afdeling under Copenhagen Media Facility, der sælger kommercielle produktioner ud af huset og lader overskuddet gå til KKRtv.

KKRtv serverer hele paletten af gudstjenester, undervisning, børne-tv og en masse sang og musik. Stationen har en seerklub, hvor folk får en tv-boks, så de kan se med derhjemme – uanset, hvor de er i landet. Man kan også følge udsendelserne på en hjemmeside og på YouTube. Og så sender KKRtv til 400.000 potentielle seere i Københavnsområdet.

Vigtigt med viden

Som ny projektleder får Nick Hansen brug for alle sine kompetencer. Han er uddannet i statskundskab og har desuden taget en pædagogisk overbygning, en skolelederuddannelse, en efteruddannelse som journalist og en toårig teologisk uddannelse.

– Jeg skal helst vide meget, før jeg går i gang med meget lidt, smiler han.

Når han møder ind om morgenen, gennemgår han al kommunikation med seerne. Nogle vil have en tv-boks, andre vil se et bestemt program igen, og atter andre vil bare gerne vide noget mere om et bestemt emne.

Derefter tager han sig af afviklingen, dvs. at sætte samtlige programmer ind i en afspilningsliste på computeren. KKRtv sender op til 50 forskellige programmer i løbet af et døgn.

Klar og tydelig

Hvilke fordele har en værdibåren kanal frem for en kommerciel kanal?
– Fordelen er, at vi har en meget klar beskrivelse af, hvem vi er. Seerne ved, hvad de får. Det er meget tydeligt. Du får et værdigrundlag, et værdisæt, et udgangspunkt for måden vi tilgår seerne på.

Vi byder ikke ind med mange forskellige normer og forvirrer begreberne.

– På den anden side vil vi ikke være kantede og dermed frastødende. Det er der ingen, der har interesse i. Men at sige til seerne: ”Dette er vort udgangspunkt. Det er sådan, vi er.” Det er ærlig snak. Og det har jeg det godt med. At være tydelig med præmissen uden at ekskludere andre.

Tror du, ordet ”kristen” kan frastøde nogen?
– Som med alt andet i samfundshistorien, så er der et pendul, der svinger. Det ser vi i politik og økonomi, og det ser vi også med ideologier. De svinger fra den ene yderlighed til den anden. I de seneste 20 år har vi set en ideologi, hvor alt det, der var kristent var usmart, gråt og bedaget. På et eller andet tidspunkt vil det pendul svinge tilbage, så de, der har fastholdt den værdi over lang tid, vil stå meget stærkt.

Vil overdøve mediestøjen

Siden KKRtv startede i 1984 er der sket meget på medieområdet. TV 2 kom til, og den ene kanal fulgte den anden. Derefter kom internettet og de sociale medier. Så nu er det en udfordring overhovedet at blive hørt i mediestøjen.

– Vi skal dele kagen med så mange andre, og danskerne har nu en gang kun en vis mængde opmærksomhed at give af. Den virkelighed må vi affinde os med og så afgøre, hvordan vi bliver endnu mere larmende og tydelige uden at blive skingre og mærkelige. Og samtidig være autentiske og være dem, vi er sat i verden for at være, siger Nick Hansen.

Mere energi til sociale medier

Hvor er KKRtv om 10 år?
– Jeg ser KKRtv som et samlet mediehus, der ud over flow-tv også kaster mere energi ind i digitale medier, både hjemmeside, Facebook og YouTube.

Flow-tv er tv, som vi kender det, hvor det ene program efter det andet flyder fra sender til modtager.

– Jeg tror ikke, flow-tv vil uddø, for hvis ikke vi har kanaler som Danmarks Radio, der giver det, folk gerne vil have, men samtidig giver dem det, de bør have, så bliver vi sluttet inde i vores egen lille boble og hører kun det lille ekko fra os selv.

– Der er behov for at få inspiration udefra, noget som er almengyldigt og relevant i en større sammenhæng. Jeg tror, at det bliver mere og mere tydeligt for danskerne, at vi bliver nødt til – midt i vores medieiver efter at kun have det, der er relevant for mig – også at have ørerne åbne for det, som ikke er relevant for mig, men som jeg bør vide noget om. Derfor tror jeg, at flow-tv kommer til at eksistere mange år frem, slutter Nick Hansen.

Del artiklen! (Klik på ikonerne nedenfor)
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page