Annemette og Johannes vil lære elever bæredygtighed

Når 10. klassesporet Create på Mariager Efterskole tager til Nepal, er formålet ikke kun at besøge børnehjem. Eleverne skal have fokus på bæredygtighed, som skal formidles videre.

(Læsetid: 2 minutter)
Johannes Fhær og Annemette Larsen er lærere på Mariager Efterskole. De ønsker at fremme bæredygtighed gennem deres undervisning. Foto: Samuel Bjerregaard

Efterskoleelever tager ofte ud i verden for at opleve, sprede glæde og møde en anden kultur. Men Annemette og Johannes ønsker, at eleverne skal skabe en varig forandring gennem bæredygtighed.

Når 10. klassesporet Create på Mariager Efterskole tager til Nepal sammen med nødhjælpsorganisationen Børn Sulter, har lærerne Annemette og Johannes en klar mission:

– Vi skal lære børnene at skabe værdi ud af skrald ved hjælp af kreativitet og innovation. På den måde bliver det ikke kun en oplevelse af kulturudveksling, men vores elever giver mulighed for et løft i livskvaliteten for de forældreløse, siger Annemette, da hun bliver sat i stævne, hvad Mariager Efterskoles nye 10. klasses spor handler om.

Nytænkning med Create

Johannes forsætter talestrømmen:

– Teenagere er dygtige til at tænke ud af boksen, og med de rigtige redskaber får kreativiteten hurtig fart. Om det handler om fundraising, opfindelser eller problemløsning, så har de masser af bud på, hvad vi kan gøre. Med sporet Create skaber vi et miljø, så ideerne får mulighed for at blive prøvet af.

– Create blev skabt, da flere og flere elever søger vores 10. klasses tilbud. Vi så en spændende mulighed for at skabe et unikt og nytænkende tilbud, forklarer skolens forstander Jens-Henrik Kirk.

– Alle vores tilbud i 10. klasse skal udfordre teenagerne til at skabe forandring, og samfundet har brug for løsninger omkring miljø, klima og fattigdom. Eleverne på Create får lov til at prøve kræfter med disse udfordringer og skabe håb for andre i nød.

Mariager Efterskole har tre 10. klassespor; Create, Explore og Move, som rejser til henholdsvis Nepal, Indien og Grækenland, hvor de samarbejder med lokale NGO’er for at skabe glæde, håb og en bedre fremtid.

Skolen blev etableret af de Danske Pinsekirker tilbage i 1981.

Læs også