Kristen pilot blev mindet om at fremskynde take-off
Piloten bad personalet holde en kortere pause. Det reddede 140 passagerer d. 28. september.
– Under landingen hørte jeg i mit hjerte, at jeg skulle cirkle en ekstra gang. Derefter hørte jeg Helligånden sige til mig, at jeg skulle skynde mig.
Det fortalte pilot Icoze Mafella under en gudstjeneste i Indonesiens hovedstad, Jakarta, søndag den 30. september.
Tsunamien ramte kystbyen Palu kun få minutter efter, at Batik Air flyet med 140 passagerer ombord var lettet fra lufthavnen, skriver The Christian Post.
Kraftigt jordskælv
Et jordskælv på 7.5 ramte den 28. september bjergområdet i den centrale del af øen Sulawesi, mindre end 80 km fra provinshovedstaden Palu. Få minutter senere startede de forskydninger i havbunden, som skabte op mod syv meter høje tsunamibølger, der ramte Palu og andre kystområder.
Bølgerne blev forstærket af, at Palu ligger midt i en snæver bugt. Mange mennesker mistede livet, og flere mindre landsbyer i området blev fuldstændig skyllet væk.
Piloten følte uro
”Hele fredagen havde jeg følt mig urolig uden at vide hvorfor,” fortalte kaptajn Icoze Mafella i kirken Duta Injil BIP om søndagen.
For at jage uroen på flugt begyndte piloten at synge lovsange under flyvningen fra Ujung Pandang til Palu. ”Normalt ville jeg bare nynne, men den dag ønskede jeg bare at prise Herren alt det, jeg kunne,” fortæller han.
”Jeg tror, du skulle udgive en CD med lovsange,” lød det spøgefuldt fra kaptajnens muslimske co-pilot.
I Dødsskyggens Dal
Da piloten skulle lande i Palu lufthavn, var vinden usædvanlig stærk, og han ”hørte en stemme i hjertet”, som sagde, at han skulle cirkle endnu engang før landing.
Palu Airport er klemt inde mellem to bjergkæder, og nogle piloter omtaler denne type lufthavn som ”dødens dal”. Tanken fik piloten til at være ekstra omhyggelig med landingen. Samtidig blev han mindet om ordene fra Salme 23:
”Skal jeg end vandre gennem dødsskyggens dal,
har jeg dog intet at frygte,
for du går ved min side,
din kæp og din stav
beskytter mig.”
Efter landingen følte piloten, at Helligånden mindede ham om at skynde sig. Derfor bad han flypersonalet nøjes med en kortere pause på 20 minutter, før flyet lettede på vej mod Jakarta over Ujung Pandang.
– Jeg forlod ikke engang cockpittet og bad bare om tilladelse til at lette tre minutter før planlagt, fortæller piloten.
Han fik tilladelse til takeoff fra air controller Anthonius Agung og taxaede ud på landingsbanen. Begge piloterne følte, at flyet svajede fra side til side, idet det tog fart. Den muslimske co-pilot så på Mafella med frygt i øjnene.
– Jeg ved ikke hvorfor, men min hånd blev ved med at rykke i håndtaget for at få mere fart på under take-off, siger kaptajn Mafella.
– Hvis jeg var lettet tre minutter senere, ville jeg ikke have været i stand til at redde de 140 passagerer, for asfalten på landingsbanen bevægede sig op og ned som et gardin, der blæser i vinden.
Tavshed fra kontroltårnet
Flere minutter efter takeoff prøvede piloten at kommunikere med kontroltårnet, men der kom intet svar. Da han så ned, opdagede han noget usædvanligt:
“Vandet i havet havde dannet et meget stort hul, så man kunne se havbunden. Jeg så cirkler, der blev større og større. Det var meget mærkeligt,” fortæller piloten.
Før en tsunami vil havet ofte trække sig langt tilbage fra områder langs kysten.
Da flyet ankom til Ujung Pandang, hørte piloterne den chokerende nyhed om jordskælvet og tsunamien i Palu.
Den 21-årige air controller Anthonius Agung, sikrede sig, at Batik Air flyet som det sidste kom godt i luften, før han selv sprang ned fra det vaklende kontroltårn.
– De sagde, at folk havde prøvet at få ham væk fra kontroltårnet, men han havde sagt: ’Nej, flyet er ikke i luften endnu’. Derefter begyndte taget at kollapse, og han sprang ud.
Det endte tragisk for air controlleren. Han brækkede både arme, ben og ribben og døde af indre kvæstelser på vej til hospitalet.
En skytsengel
“I denne svære tid, i de splitsekunder det tager at beslutte sig, ventede han på, at jeg var i sikkerhed, før han sprang. Derfor kalder jeg ham min beskyttende engel,” siger Icoze Mafella, der ligesom mange andre roser air controllerens heltemod.
Hjælp fra MAF
Den danske afdeling af Mission Aviation Fellowship (MAF) støtter MAF Indonesien med 50.000 kr. til hjælpearbejdet.
Ifølge de seneste meldinger fra the National Disaster Management Agency, BNPB er der 1948 omkomne og over 10.000 tilskadekomne. 835 er meldt savnet, og 74.444 menneskers hjem er ødelagt under tsunamien.
MAF Indonesien har sendt et fly til Sulawesi, men mange flyvninger må ske med helikopter. MAF Indonesien har bl.a. evakueret kostskoleelever fra Palu samt leveret mad og medicin til flere af de berørte landsbyer.