Nyt forbedret tryk og svar på bøn

Henri Nissen

De seneste år har vi fået Udfordringen trykt hos Trykcentralen i Vojens. Vi kunne spare mange tusinde kroner hvert år. Flere gange lykkedes det faktisk at få priserne endnu længere ned, så avisen kunne overleve.

Til gengæld var trykmaskinerne ikke de bedste, så det var ind imellem en skuffelse at se det færdige tryk. Men så skete der lidt af et mirakel…

Umulige bønner opfyldes her

Udfordringen er jo en kristen avis, og vi tror selv på det, vi fortæller om i avisen. Når jeg fx skriver, at bøn kan udrette mirakler, så er det også noget, jeg selv oplever og praktiserer.

Og Gud har jo lovet i Bibelen, at vi må bede om hvad som helst. Stort og småt. Også praktiske og økonomiske forhold.

I sommer spurgte nogle kristne erhvervsfolk, hvad jeg ville gøre, hvis jeg havde flere penge til rådighed. ”Få trykt et sted, hvor kvaliteten er bedre,” svarede jeg. Men jeg vidste godt, at det var en drøm. Vi var nødt til at vælge det billigste trykkeri.

For en måneds tid siden var vi nogle, der bad for forskellige behov. Jeg var lidt frustreret over, at vi ikke havde et pænere produkt, så jeg bad: ”Gud, hjælp os med at få et bedre tryk,” men tilføjede så straks: ”…uden at det koster mere.”

Det er jo svært at tro på den slags ”umulige bønner”. Men min erfaring er nu, at Gud alligevel svarer overraskende på de mest umulige bønner. Og ganske rigtigt:

To uger efter kom vores trykkeris ejer og fortalte, at han havde besluttet at lukke trykkeriet. Vi var begge kede af, at samarbejdet skulle ophøre, men han havde lavet en aftale med Jysk Fynske Medier om, at de ville fortsætte med at trykke vores avis på deres topmoderne trykkerier – til samme pris.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Så den umulige drøm blev opfyldt. Og vi kan nu også få hæfteklammer i avisens ryg, som mange læsere har ønsket.

Ikke forlegne ved bøn

Ofte er vi lidt forlegne ved at fortælle andre, at vi beder, og vi glemmer ofte at give Gud æren, når vi får vores ønsker opfyldt. For måske tror de ikke på bøn, og så føler vi os lidt naive.

Men vi skal ikke skamme os hverken ved bøn eller evangeliet, som er ”Guds kraft til frelse for enhver som tror”. Den, der skammer sig over Jesus, vil han skamme sig over, når han kommer for at hente sine troende og dømme jordens folk, siger Jesus.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Vores umulige bøn blev faktisk opfyldt. Og det er ikke den eneste bøn, vi har bedt for avisens overlevelse, som er blevet opfyldt. Næsten hvert år har vi oplevet ”økonomiske mirakler”.

Og det er jo faktisk vigtigt, at vi i Danmark fortsat har en kristen ugeavis, som kan:

* Holde fast i de kristne værdier og kristnes ytringsfrihed.

* Opmuntre og inspirere kristne på tværs af kirker.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



* Fortælle nyheder, som andre medier ikke bringer, fx om:

* Kristne mirakler, som virkelig sker stadig oftere.

* Store kristne vækkelser i Asien, Afrika og Sydamerika.

* Forfulgte kristne i Korea, Kina, Iran og de muslimske lande.

Jeg har netop selv været i Israel, og det virker så absurd, at verdens medier og politikere har så meget imod netop jøderne og Israel, som er demokratisk og har ytringsfrihed, mens de giver positiv særbehandling til dets fanatiske naboer.

Det er så selvmodsigende, at der må ligge en åndelig årsag bag.

Derfor må vi også bruge bønnens magt til at nedbryde løgn og antisemitisme, uanset om den findes i samfundet – eller har sneget sig ind i kirken.

Jeg er stolt af, at også danske kristne går med Dannebrog i Jerusalems gader for at vise solidaritet med de jøder, som nu endelig har fået et hjemland.