Påskekoncert med fokus på forfulgte kristne

I mange lande bliver kristne ramt af voldelige angreb under højtiderne, ikke mindst i påsken.

Påskekoncerten ”Gåten om korset” med Garness-duoen i samarbejde med Stefanusalliansen sætter fokus på verdens forfulgte kristne og Guds nærvær i lidelsen. Foto fra koncerten i Storsalen i 2022 ved Nikolai Grasaasen.

En julekoncert skal helst skabe en hyggelig julestemning, men i en påskekoncert kan man berøre mere brutale temaer, fx om lidende kristne, mener NGO’en Stefanusalliansen og duoen Garness.

Menneskerettighedsorganisationen Stefanusalliansen, som arbejder for trosfrihed og verdens forfulgte kristne, har i flere år samarbejdet med bandet Garness om påskekoncert-turnéen ”Gåten om korset”, skriver Kristelig Pressekontor (kpk.no). Her møder publikum fortællinger om personer, som mødte Jesus i dagene før påske. Koncerterne trækker også linjen til den lidende kirke og dem, som forfølges for deres tro på Gud i dag.

– Vor baggrund for at arrangere disse påskekoncerter er, at vi møder folk i vort arbejde, som bærer kors på en anden måde, end vi gør det i Norge. Vi ønsker at vise, hvordan korset bæres på forskellige måder, siger kommunikationsleder i Stefanusalliansen, Marianne Haugerud.

Ubeskrevet blad

Duoen Garness, som består af søstrene Ingelin Reigstad Norheim og Hildegunn Garnes Reigstad, holder i år deres påskekoncertturné ”Gåten om korset” for tredje gang. De oplever også en forskel i folks forventninger til henholdsvis en jule- og en påskekoncert.

– Julekoncerter er meget med tradition, og publikum har en vis forventning til, hvordan det skal være. Påskekoncerter er derimod et mere ”ubeskrevet blad”, hvor vi i højere grad selv kan definere indholdet, siger Ingelin Reigstad Norheim. Søstrene peger på, at selv om der også er masser af dramatik i julefortællingen, er det lettere at gøre den hyggelig med både Jesus-barnet og englene.

– Påskehistorien er derimod meget brutal med mørke dage og stille dage, siger Hildegunn Garnes Reigstad.

Langfredags Gud

Duoen Garness, som består af tvillingerne Ingelin Reigstad Norheim og Hildegunn Garnes Reigstad, føler, at de lettere kan arbejde med svære temaer i en påskekoncert end fx i en julekoncert. Foto: Ingunn Marie Ruud, KPK

I ”Gåten om korset” har Garness sat musik til Jostein Ørums tekster, så lidelsen og forfølgelsen går som en rød tråd gennem forestillingen.

– Vi springer ikke lige frem til påskedag, men bruger god tid på langfredag. Det er blevet en koncert, som dvæler længe ved smerten og sorgen. Musikken er en fin indgang til dette, hvor man kan variere og få udløb for forskellige følelser. Selv om vi dvæler ved det tunge, kan man blive opløftet af musikken, siger Hildegunn Garnes Reigstad.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– Det er godt at kunne stå sammen med dem, der lider. Jesus sagde, at ”hvis de har forfulgt mig, vil de også forfølge jer” (Joh 15,20 red.). Det føles meningsfuldt at samarbejde med Stefanusalliansen, og det passer godt ind i en påskekoncert, siger Ingelin Reigstad Norheim.
Også Marianne Haugerud synes, at Stefanusalliansens budskab passer godt sammen med påskebudskabet.

– Her kan vi vise langfredags Gud, en Gud, som er der i lidelsen. Hos mange af vore samarbejdspartnere er troen på langfredagens Gud i den grad til stede, siger hun. Selv om mange måske tænker, at en højtidskoncert skal være noget hyggeligt, mener også Marianne Haugerud, at det er vigtigt ikke bare at fokusere på påskedag og det, at Jesus er sejrherren.

– De stærke vidnesbyrd, vi hører fra den forfulgte kirke om en Gud, som er der i lidelsen, er et fint perspektiv at tage med også for os i Norge. Og så kan vi gå ind i opstandelsen med et fælles håb, uanset hvordan vi bærer korset, fastslår hun overfor KPK.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Garness-tvillingerne har udgivet tre albums med titlerne Barnet i krybben (2007), Gåten om korset (2020) og Canyons and Mountaintops (2017).