Hvornår skal man sige, at ”nok er nok”?

Kære Anne

Der findes mange forskellige kirkefællesskaber og retninger, og ingen er helt perfekt. Mit spørgsmål er, hvornår er det tid til at trække en grænse og tage afstand fra fællesskabet, hvis man oplever noget, som man efter egen vurdering finder usundt/ubibelsk, men samtidig ser rigtig meget godt og oprigtigt i samme fællesskab?

Elisabeth


Kære Elisabeth,

Dette er et vigtigt spørgsmål i den tid, vi lever i. Bibelen har et meget klart og enkelt svar på dette spørgsmål. Paulus henviser til et gammeltestamentligt skriftsted, når han siger i 2. Korinterbrev 6,17-18: ”Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ikke ved noget urent! Så vil jeg tage imod jer, og jeg vil være jeres fader, og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren den Almægtige.”

Vi læser et lignende vers i Johannes’ Åbenbaring 18,4: ”Og jeg hørte en anden røst fra himlen sige: Drag ud fra hende, mit folk, for ikke at deltage i hendes synder og blive ramt af hendes plager.”
Det lader til, at Bibelen er meget klar og kompromisløs med hensyn til at blande sig med alt urent. Alt det, der har med fx New Age og andre praksisser med rod i andre religioner at gøre, er bestemt urent, fordi det har rod i det okkulte og sataniske.

Okkult betyder skjult, og det er derfor, vi let kan blive bedraget af dette, hvis vi ikke er godt forankret i den sandhed, som Guds ord forkynder. Vores omverden ønsker, at vi skal være imødekommende – det kaldes ”tolerance” – og det er også kommet til os i kirken, endda i stor stil.

Den inderste cirkel er den cirkel af kontrol, som vi er helt ansvarlige for. Her kan vi sætte foden ned. Her gælder det, Bibelen siger, om ikke at røre det urene. Den næste cirkel er indflydelsescirklen, hvor vi kan påvirke andre. Den yderste cirkel og det, der ligger ud over den, har vi ingen indflydelse på.

Tre kontrol-cirkler

Hver af os har ansvar for at tage stilling og leve vores liv i kompromisløs lydighed mod Guds ord. Det hjælper, hvis vi kan forestille os vores liv som tre koncentriske cirkler af relationer. Den inderste cirkel er den cirkel af kontrol, som vi er helt ansvarlige for. Det er her, vi kan sætte foden ned. Det gælder i alle områder af vores personlige liv, som vi er ansvarlige for over for Gud, hvor vi kan træffe vore egne personlige beslutninger.

Den næste af de koncentriske cirkler er indflydelsescirklen. Det er her, vi har relationer til andre og kan bruge vores indflydelse til at hjælpe andre med at træffe beslutninger i samme retning, som vi selv går. Den yderste cirkel er den, som ligger uden for vores kontrol. Her har vi ingen indflydelse og derfor ingen kontrol over de personer, som befinder sig indenfor denne cirkel og udenfor denne.

Undgå kompromisser

Når Bibelen siger ”rør ikke ved det urene”, henviser det til den inderste cirkel af kontrol over mit eget liv. Når jeg skal forholde mig til noget ubibelsk, må jeg sige nej med det samme, så jeg ikke engang starter ned ad den vej. Det er den bedste måde at handle på, for det sikrer, at vi holder os ”rene” for Herren, vores brudgom. Det forhindrer også det langsomme kompromis, der let kan fange os, når vi først begynder at gå på kompromis med vores bibelske værdier.

Hvem påvirker hvem?

I indflydelseskredsen er det vigtigt at være sikker på, at vi er influencerne og ikke dem, der bliver påvirkede af andre til at træffe ubibelske valg. Vi læser i 1 Kor. 15,33: ”Lad jer ikke føre vild. Husk på, at “Gode vaner forsvinder i dårligt selskab.” Paulus advarer her tydeligt om, at vi bliver bedraget, hvis vi tror, at det dårlige selskab er harmløst. Så bliv sammen med en gruppe, så længe du er sikker på, at du kan påvirke dem med sandheden. Hvis ikke, må du fravælge denne gruppe, så du ikke bliver påvirket til at gå den ubibelske vej.

Studér Bibelen

Dette råd kan virke skarpt og kompromisløst, og sådan er det, fordi alle typer af ubibelsk lære og påvirkning er en nedadgående spiral, så forebyggelse er altid bedre end helbredelse. Bibelen opfordrer os til at være som jøderne i Berøa, som kontrollerede alt, hvad de hørte, ved hjælp af skrifterne. Der står i Apostelenes Gerninger 17,11: ”Disse jøder var mere imødekommende end jøderne i Thessalonika, de modtog ordet med megen velvilje og granskede dagligt Skrifterne for at se, om det forholdt sig sådan.”

Dette er en meget god praksis, som kan beskytte os mod de mange ubibelske lærdomme, der flere steder har sneget sig ind i kristne kirker.