Ny strategi for brug af mobiltelefoner tegner lovende

Tiden uden mobiltelefoner giver mere aktivitet i dagligstuen. Foto: Efterskolen Solgården

Mindre skærmtid og mere tid til fællesskab var nogle af nøgleordene, da Efterskolen Solgården slog dørene op for et nyt skoleår. Inden skolestart var der blevet lagt en ny strategi for brug af mobiltelefoner. I bestemte tidsrum indsamles mobiltelefonerne, og allerede en måned inde i skoleåret kan medarbejderne mærke, at det gør en forskel.

”Den tid, man før brugte på sin telefon, er nu omsat til tid med hinanden. Selvfølgelig vokser træerne ikke bare ind i himlen, for nogle har svært ved at undvære telefonen, men der forsøger vi at hjælpe ved at lave flere frivillige aktiviteter og sammen finde gode strategier,” fortæller viceforstander Peter Jensen. Noget andet, skolen har sat fokus på, er sproget:

”På Solgården ønsker vi et tydeligt kristent fællesskab, men hvordan kommer det så til udtryk? I opstarten af skoleåret har vi brugt tid på at tale om sprog og måden, vi taler til og om hinanden. Vores ord har en skabende kraft, som enten kan gøre godt eller ondt. Derfor ønsker vi, at eleverne skal være bevidste om sprogets magt, og hvad det gør for et fællesskab, så det kan være trygt og godt at være elev i et forvandlende kristent efterskolefællesskab.”

Trivsel og nærdemokrati

I det hele taget er der på skolen sat fokus på trivsels- og fællesskabsfremmende initiativer. Som noget helt nyt er der etableret jævnlige gangmøder, hvor livet på pige- og drengegangen vendes. Engagementet i familiegrupperne er styrket med flere samtaler og oplevelser i det mindre fællesskab. Og på opfordring fra eleverne er elevrådet blevet udvidet, så der nu bliver valgt en repræsentant fra alle familiegrupper. Det giver et stærkere nærdemokrati, øget elev-medbestemmelse og et stærkere elevperspektiv på, hvad fællesskabet har brug for.

Erfaringen med de nye tiltag med mindre skærmtid og det øgede fokus på inddragelse af elever i beslutningerne, ser de på Solgården allerede nu virke til gavn for fællesskabet. Når mobilen er mindre synlig i dagligdagen, bliver der tid til at spille brætspil, hygge i dagligstuen og spille rundt om bordet. Desuden bliver skolens faciliteter brugt af mange, hvor keramik, musik og ikke mindst fodbold og volley er noget af det, eleverne bruger deres tid på.